سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرسایش خاک در ایران 7/16 تن در هکتار است

میزان فرسایش خاک در ایران، حدود 7/16 تن در هکتار است که با این روند پیش بینی می شود فرسایش خاک کشور در سال 1390 به 6/4 میلیارد تن برسد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، خاک از منابع تجدید پذیر به شمار می رود که سرعت تولید آن نسبت به سرعت تخریب آن قابل مقایسه نیست. تشکیل هر سانتی متر خاک در شرایط مختلف آب و هوایی از 100 تا 1000 سال طول می کشد.

گفتنی است: در شرایط خشک و نیمه خشک کشور ایران برای تشکیل هر یک سانتی متر خاک تا 600 سال زمان نیاز باشد.

براساس این گزارش، فرسایش خاک کشور در سال 1355 معادل یک میلیارد تن بوده که 10 سال به بعد 5/1 میلیارد تن و در سال 1375 به 5/2 میلیارد تن افزایش یافته است.

این گزارش می افزاید: هم اکنون، میزان فرسایش خاک در ایران حدود 7/16 تن در هکتار است که با شاخص جهانی 5تا 6 تن در هکتار، فاصله بسیار زیادی دارد.

گفتنی است: با این روند پیش بینی می شود، فرسایش خاک کشور در سال 1390 به 6/4 میلیارد تن برسد.

براساس این گزارش، کاهش 11 درصدی وسعت جنگل های کشور طی 40 سال، رسوب گذاری در حدود 240 میلیون متر مکعب در حوزه سدهای کشور و بیابانزدایی در بیش از 100 میلیون هکتار از پیامدهای فرسایش خاک در کشور بوده است.

خسارات ناشی از فرسایش و تخریب خاک به صورت مختلف سالانه در حدود سه هزار و 500 میلیارد ریال برآورده شده است هزینه فرسایش در ایران معادل 14 آلودگی مزارع کشاورزی بدلیل کاربرد نامناسب کودهای شیمیایی

براساس مطالعات انجام شده به دلیل کاربرد نامناسب کودهای شیمیایی و آبیاری زمین های کشاورزی با پساب تصفیه نشده، اغلب خاک های کشاورزی آلوده هستند.

براساس این گزارش، فاطمه اکبرپور کارشناس محیط زیست با بیان اینکه اغلب خاک های کشاورزی آلوده به فلزات سنگین از قبیل کادمیوم، کروم و مس می باشند، گفت: معدنکاری و ورود پساب های تصفیه نشده صنعتی و شهری و ذهن پسماندهای حاوی فلزات سنگین به خاک از منابع اصلی آلودگی خاک به انواع فلزات سنگین است.

وی افزود: نشست مخازن و لوله های نفتی و نیز حوادث غیر مترقبه در بخش حمل و نقل باعث آلودگی خاک به آلاینده های نفتی می شوند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کاربرد نامناسب کود به ویژه کودهای فسفره و آبیاری زمین های کشاورزی با پساب تصفیه نشده، اغلب زمینهای کشاورزی آلوده هستند، تصریح کرد: اطلس آلودگی خاک های ایران در حال تهیه است که به زودی آمار دقیقی از میزان آلودگی خاک در کشور به دست می آید./ف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.