سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ليبرمن: عذرخواهي از تركيه هرگز اما مذاكره بله!

وزير خارجه رژيم صهيونيستي اعلام کرد اين رژيم آماده حل اختلافات با ترکيه است اما درباره حمله مرگبار به کشتي ترکيه در سال 2010 از آنکارا عذرخواهي نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي خبرگزاري ملي اسرائيل؛ اويگدور ليبرمن در ديدار با گروهي از خبرنگاران ترک در بيت المقدس افزود: اين رژيم براي گفتگو درباره اختلافات با ترکيه در نشست‌هاي علني و در سطوح مختلف آمادگي دارد و حتي حاضر است در خصوص ايران، موضوع غزه يا حمايت از حماس نيز با طرف ترک وارد مذاکره شود.

اين نخستين بار بود که به دنبال حمله نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي به کشتي ماوي مرمره ترکيه در آبهاي بين المللي، اويگدور ليبرمن با هيات نمايندگان ترک ديدار مي‌کرد.
اين حمله در ماه مي سال 2010 و هنگامي روي داد که کشتي ترکيه به رغم هشدارها تلاش کرد تا محاصره نوار غزه را بشکند و در جريان آن نه فعال ترک کشته شدند.

وزير خارجه رژيم صهيونيستي اعلام کرد، اين رژيم هيچ دليلي براي عذرخواهي درباره اين حمله نمي‌بيند.

براساس اين گزارش، ليبرمن اعلام کرد ماموريت کشتي ماوي مرمره يک اقدام تحريک آميز آشکار بود و اين رژيم حق داشت تا از جان نظاميان خود محافظت کند از اين رو هيچ دليلي براي عذرخواهي وجود ندارد.
وي در عين حال افزود: حتي اگر اسرائيل درباره اين حمله عذرخواهي کند اين عذرخواهي چيزي را تغيير نخواهد داد.

ليبرمن خاطر نشان کرد، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه بارها در اظهاراتش در پارلمان اين کشور اعلام کرده است که عذرخواهي اسرائيل به بهبود مناسبات با ترکيه منجر نخواهد شد و ترکيه شروط خود را دارد.

وي گفت: لغو محاصره نوار غزه، بازگشت به خطوط مرزي پيش از سال 1967 و پرداخت غرامت از جمله شروطي هستند که ترکيه براي احياي مناسبات با اسرائيل تعيين کرده است اما اين شيوه بهترين راه حل براي پايان دادن به اختلافات دو طرف نيست.

ليبرمن اعلام کرد که شخصا براي ديدار با احمد داوود اوغلو وزير امور خارجه ترکيه تلاش کرده است اما تلاش وي بدون نتيجه بوده است.
وي با اشاره به اينکه اسرائيل هيچگونه جدالي با ترکيه خواه به لحاظ ارضي يا تاريخي ندارد و عکس اين موضوع نيز صحيح است افزود يهوديان صدها سال در ترکيه حتي در زمان جنگ جهاني دوم در امنيت زندگي کرده‌اند.

ليبرمن در همين حال خاطر نشان کرد اختلافات با ترکيه در دولت فعلي اسرائيل آغاز نشده است و به دولت ايهود اولمرت نخست وزير سابق اسرائيل بازمي‌گردد.
وي گفت اين اختلافات ريشه در تصميم راهبردي اردوغان و داوود اوغلو دارد. اردوغان گمان مي‌کند بهترين راه براي اينکه رهبر جهان اسلام شود رويارويي با اسرائيل است و طي دو سال گذشته اظهارات اردوغان درباره اسرائيل از انتقاد فراتر رفته و جنبه اهانت آميز به خود گرفته است اما طرف اسرائيلي به رغم حملات لفظي اردوغان و داوود اوغلو عليه اين رژيم همچنان مي‌کوشد تا به سکوت خود ادامه دهد.

ليبرمن با اشاره به اينکه اسرائيل در تلاش است تا از بروز تنش‌هاي غيرضروري جلوگيري کند افزود حل اين بن‌بست سال‌ها به طول خواهد انجاميد، حتي اگر اختلافاتي هم وجود داشته باشد مي‌توان آنها را به شيوه‌هاي مختلف حل کرد و قطع مناسبات ديپلماتيک، فراخواندن سفرا و يا تحريک يکديگر شيوه مناسباتي براي پايان دادن به اين مجادلات نيست.
وزير خارجه اسرائيل همچنين به خبرنگاران ترک اعلام کرد که اين رژيم پيشنهاد کمک به مخالفان سوريه را مطرح کرده است اما نيروهايي که قصد سرنگوني رژيم بشار اسد رئيس جمهوري سوريه را دارند با اين پيشنهاد مخالفت کرده‌اند.

گفتگوي ليبرمن با خبرنگاران ترک يک روز پيش از عزيمت وي به بروکسل براي ديدار با وزراي امور خارجه اروپا صورت گرفت.
برچسب ها: لیبرمن ، ترکیه ، مذاکره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.