سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه آهن ايران به سرعت به سمت بومي سازي حركت مي كند

مديرعامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: صنعت ريلي كشور با اتكا به متخصصان داخلي به سرعت در حال بومي شدن حركت مي كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عبدالعلي صاحب محمدي در نشست خبري با خبرنگاران با اشاره به اينكه تمام تلاش ما اين است كه صنعت ريلي را در داخل كشور بومي سازي كنيم گفت: هم اكنون شاهد احداث خطوط جديد و كارخانه ها و صنايع مربوط به صنعت ريلي هستيم كه ثمره آن با كمك راه آهن اتفاق افتاده است.

وي در ادامه گفت: ممكن است زماني كه دانش صنعت ريلي در كشور نهادينه شود وارداتي هم داشته باشيم اما خوشبختانه در عرصه توليد واگن باري به خودكفايي لازم رسيده ايم و طي سه سال گذشته به شدت از واردات اين واگن ها جلوگيري به عمل آمده است.

صاحب محمدي اظهار داشت: در بحث واگن هاي مسافري هم ساخت آنها را به سمت و سوي كارخانه هاي داخلي سوق مي دهيم و در مورد لوكوموتيوي كه قبلا دانش ساخت آن را در داخل نداشتيم به سمت فراگيري دانش ساخت لوكوموتيو پيش مي رويم.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به پروژه هاي ريلي مهرماندگار در سال جاري گفت: امسال با توجه به ظرفيت هايي كه در اين بخش وجود دارد 420 كيلومتر خط ريلي در شبكه مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

وي در ادامه به برخي از پروژه هاي در دست اجراي راه آهن جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: 180 كيلومتر پروژه بافق- بندرعباس به طور كامل 2 خطه شده كه اين پروژه از پروژه هاي مهر ماندگار است كه در طول 11 ماه تكميل شده و همچنين كمربندي در قم به 60  كيلومتر راه آهن 2 خط كه يك خط آن در پايان ماه مبارك رمضان به بهره برداري مي رسد و خط دوم آن طبق پيش بيني هاي به عمل آمده تا پايان امسال به پايان خواهد رسيد.

صاحب محمدي اضافه كرد: با تكميل و بهره برداري اين كمربندي تمام قطارهاي باري كه از داخل شهر قم تردد خواهند داشت به بيرون از شهر منتقل مي شود.

وي در مورد پروژه سوم 65 كيلومتري محور هفت تپه- شوشتر گفت: اين پروژه امسال به بهره برداري خواهد رسيد و همچنين پروژه محور بافق- ميبد به طول 50 كيلومتر در برنامه بهره برداري سال جاري قرار گرفته است.

مديرعامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: دو خطه كردن محور قم به اراك كه 160 كيلومتر است ظرفيت هاي جديدي را به همراه دارد.

* منطقه 17 با احداث تونل ريلي تحول مي يابد

صاحب محمدي در ادامه با اشاره به پروژه احداث تونل منطقه 17 گفت: بزرگترين تونل ريلي شهري منطقه 17 با شتاب خوبي در حال انجام است كه اين پروژه تحول خوبي را در منطقه ايجاد مي كند.

وي افزود: اين تونل 8 كيلومتر طول دارد و همچنين شامل 2 كيلومتر رمپ،  4 خط عبوري و 8 محور ارتفاع است.

وي ادامه داد: حدود 3.5 ميليون مترمكعب خاك برداري در اين تونل انجام شده و چيزي حدود 600 هزار مترمكعب در اين تونل بتن ريزي مي شود و حداقل 60 هزارتن آرماتور در اين پروژه به كار خواهد رفت.

وي خاطرنشان كرد: اين پروژه تحول بزرگي را در منطقه 17 كه بافت فشرده اي دارد ايجاد مي كند به طوري كه به دليل فضاي عمومي كمپ در اين منطقه فضاي سبز و پياده رو و همچنين فعاليت هاي فرهنگي، ورزشي به همراه خواهد داشت./ي
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.