سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنان مسلمان در تاريخ بازي هاي المپيك

در اين گزارش با زنان مسلماني كه در تاريخ بازي هاي المپيك در اين مسابقات شركت كردند آشنا مي شويد.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران،  سابقه ممنوعيت حضور زنان در المپيك به نخستين بازي هاي المپيك مدرن در سال 1896 باز مي گردد اما مشاركت زنان در بازي هاي المپيك از سال 1992 به بعد به بحثي فراگير و مهم تبديل شد و پيگيري آن مثمر ثمر واقع شد چرا كه در بازي هاي سال 1992 بارسلونا  كاروان اعزامي 35 كشور جهان كه نيمي از آنها كشورهاي مسلمان بودند بدون هيچ ورزشكار زني در المپيك حاضر شدند.

براي كاهش تعداد اين كشورها و افزايش حضور زنان ورزشكار در المپيك اقداماتي صورت گرفت از جمله اينكه دو زن فرانسوي به نام هاي آني سوگير و ليندا ويل كوريل  گروهي را براي فعاليت  از كشور هايي در اين دست تشكيل دادند آنها با اين ادعا كه اين كشورها از قوانين ضد تبعيض المپيك تخطي كرده اند مذاكره با كميته بين المللي المپيك را  آغاز كردند تا بتوانند تحريم كشورهايي كه زنان خود را از حضور در المپيك منع مي كنند تصويب كنند.
 نتيجه اقداماتي  از اين دست آن شد كه تعداد اين كشورها از 35 در المپيك 1992 به 36 كشور در المپيك 1996 آتللانتا،  10 كشور در المپيك 2000 سيدني، 5 كشور در المپيك 2004 آتن و 4 كشور در المپيك 2008 پكن كاهش يافت اما باز هم كشورهاي مسلمان كمترين سهم را به خود اختصاص داده اند به طوريكه در المپيك پكن كشورهاي بروئي، عربستان، قطر و كويت از كشور هاي اسلامي بودند كه در اين رقابت ها بدون  هيچ ورزشكار زني حضور پيدا كردند.
 مقامات ورزشي كشورهاي عربي در توجيه رفتار خود بحث حضور اندك زنان در هيئت هاي تصميم گيرنده كميته بين الملي المپيك را پيش مي كشند معتقدند محدوديت  مشاركت زنان  تنها به كشور هاي آنها اختصاص ندارد.
 نقاط برجسته حضور زنان مسلمان ورزشكار در رقابت هاي المپيك به شرح زير است:
  در المپيك 1964 بود كه ورزشكاران  زن ايراني اين رقابت ها حضور پيدا كردند.
 1948 : نوال المتوكل از كشور مغرب نخستين زن عربي است كه موفق به كسب مدال طلاي المپيك شد او كه در مسابقات دو 400 متر زنان در  بازي هاي لس‌آنجلس اين مدال را به خود اختصاص داد به عضويت كميته بين المللي المپيك دست يابد.
 در المپيك 1992   حصيبه بوالمر كه از الجزايز  موفق شد مدال طلاي  دو 1500 متر المپيك را به خود اختصاص دهد سوسي سوسانتي از اندونزي نيز به عنوان نخستين ورزشكار المپيكي قهرمان در مسابقات بدمينتون المپيك توانست نام خود را در تاريخ  ورزش جهان به ثبت برساند.
 در المپيك 1998 نوال المتوكل به عنوان نخستين زن مسلمان عرب به عضويت كميته بين المللي المپيك درآمد.
 در المپيك 2000  سيدني شاهزاده اردني، حيا نخستين زن عربي است كه افتخار حمل پرچم كشور خود را در رژه مراسم افتتاحيه المپيك را داشت او همچنين نخستين و تنها زن عرب شركت كننده در مسابقات السبدواني در بازي هاي المپيك است.
حيا در سال 2006  يعني زمانيكه  به رياست فدراسيون بين المللي اسبدواني انتخاب شد عنوان نخستين زن عرب در بين روساي فدراسيون هاي بين المللي ورزشي را نيز در كارنامه كاري خود  به ثبت رساند
در المپيك 2004 آتن بود كه دو زن افغان نيز پس از رهايي از حكومت طالبان در دو رشته دو و ميداني و جودو در بازي هاي المپيك آتن شركت كردند.
 و درنهايت در المپيك 2008 پكن نوال المتوكل به عنوان نخستين زن به جمع 15 نفر هيئت اجرايي كميته بين المللي المپيك  راه يافت.
 اين بالاترين منصب يك زن در تمام اركان المپيك و نخستين حضور يك زن از كشور هاي اسلامي در هيئت هاي حاكمه ورزشي جهان است./ق


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.