سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مثلث تابستانی در شب های گرم تابستان خود نمایی می کند

در شبهای گرم تابستان می توانیم مثلثی تشکیل شده از سه ستاره پر نور که هرکدام ستاره های معروف سه صورت فلکی هستند را با چشم غیرمسلح رصد کنیم که این شکل سه ضلعی را مثلث تابستانی می نامند .

فاطمه خراسانی، مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت:در آسمان شب و تاریک تابستان سه صورت فلکی مهم به صورت کاملا مشخصی طلوع می کنند که آنها را با نام های صورت فلکی عقاب،دیگ‌پایه یا شلیاق و قو یا دجاجه می شناسیم که هر کدام از آنها دارای یک ستاره پر نور زیبا که با چشم غیر مسلح دیده می شوند هستند.

وی ستاره معروف و پر نور نسر طایر را برای صورت فلکی عقاب، نسر واقع را برای صورت فلکی دیگ پایه و دنب را برای صورت فلکی قو دانست و افزود:در فصل تابستان این سه صورت فلکی در وسط آسمان قرار می گیرندکه ستارگان پر نور آنها یک مثلث را تشکیل می دهند.

خراسانی عنوان کرد: اگر ساعت 22 شب های تابستان در تاریکی کامل آسمان قسمت شرق و جنوب شرقی در ارتفاع بین 40تا 50 را خوب رصد کنیم این مثلث زیبا را خواهیم دید و این مثلث تابستانی از مشهورترین صورتک‌های نیمکره شمالی آسمان است و به عنوان راهنمایی برای یافتن سایر صورتهای فلکی و اجرام آسمانی استفاده می شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمستان نیز ما یک مثلث زمستانی زیبا داریم اما مثلث تابستانی به دلیل رصد راحت تر در میان ناظران زمینی جذابیت بیشتری دارد./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.