سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

نگاهی به آداب و رسوم مردم ساوه در ماه مبارك رمضان

ماه مبارك رمضان در گوشه و كنار كشور با آداب و رسوم گوناگون و با شور و نشاط خاصی برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک مردم متدین و خداشناس شهرستان ساوه پیش از فرا رسیدن ماه مبارك رمضان با خانه تكانی و گرفتن روزه در ماه شعبان به استقبال ماه مهمانی خدا می روند كه این استقبال، آیین پیشواز از ماه رمضان نامیده می‌شود.

یكی دیگر از آداب مردم این دیار در این ماه هدیه به روزه ‌دارانی است كه تازه به سن بلوغ رسیده‌اند و نخستین ماه رمضان دوران تكلیف خود را می‌گذرانند و این افراد در نخستین روز‌ ماه مبارك تا زمانی كه از سوی بزرگترها هدیه‌ای نگیرند، افطار نمی‌كنند.

از دیگر رسوم مردم ساوه در گذشته های دور در روستاها بیدار كردن اهالی هنگام سحر بود كه چند نفر از مردم با به صدا در آوردن طبل در كوچه می‌گشتند و مردم را برای سحر بیدار می‌كردند.

اهل خانه نیز با روشن كردن چراغ، بیدار بودن خود را اعلام می‌كرد و در غیر این صورت، اهالی روز بعد به پرس و جو می‌پرداختند و اگر مشكلی برای صاحبخانه به وجود آمده بود به یاری او می‌ رفتند كه این امر باعث نزدیكی دل ها بین اهالی می شد. دیدار دوستان و آشنایان بعد از افطار یكی از مراسم مخصوص‌ ماه مبارك رمضان در ساوه ‌است كه این مهم در گذشته رونق بیشتری داشته اما امروزه هم كم و بیش انجام می‌شود.

در این مجالس، افراد فامیل یا دوستان دور هم جمع می‌ شوند و ضمن تناول افطاری با خواندن ابیاتی از دیوان سعدی یا حافظ و داستان‌گویی كه امروزه به دیدن فیلم های سریالی تلویزیون تغییر داده شده به شب‌نشینی می‌پردازند. پخت و توزیع غذا از سوی افراد نیكوكار و تقسیم بین نیازمندان از دیگر سنن مردم ساوه در ماه مبارك است. علاوه بر این، ختم قرآن در شب بیست‌ ویكم و بیست و سوم ماه رمضان و فاتحه خوانی برای اموات است كه آن را همراه با قرائت سوره انعام برگزار می‌كنند.

پخت غذاهای مخصوص از دیگر آیین‌های ماه رمضان است كه بانوان ساوه ای برای دسر افطار بیشتر غذاهایی نظیر آش‌رشته، حلوا، حلیم و شله زرد می پزند. یكی از آیین‌های جالب توجه مردم این دیار فرستادن افطاری توسط داماد به خانه عروس است.

مطابق این سنت دیرینه در ماه رمضان جوان دارای نامزد، باید افطاری نامزدش را به خانه پدر عروس ببرد، این افطاری شامل چند قرص نان، برنج، روغن حیوانی، گوشت مرغ، ماهی، سیب سرخ، شیرینی و میوه‌های فصل است.

پس از این كه افطاری از سوی داماد به خانواده عروس برده شد، خانواده عروس نیز در شب‌های آینده، خانواده داماد را برای صرف افطاری به منزل خود دعوت می‌كند. حضور پررنگ در نمازهای جماعت، شب زنده‌داری در شب های قدر و شركت در محافل انس با قرآن كریم از دیگر سنت‌های پسندیده‌ای است كه مردم ساوه به آن پایبندند. مردم مسلمان این خطه در روز عید فطر هم با شكوه خاصی نماز عید را برپا كرده و پس از آن به دید و بازدید، زیارت اهل قبور و طلب بخشش و دعای خیر از پیران و بزرگان می پردازند./س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.