سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی گذرا به رویدادهای نجومی مرداد ماه

با توجه به این که با شروع مرداد ماه، ماه مبارک رمضان نیز آغاز شده لذا در این ماه آسمان شب مقارنه ها و هم راستایی های زیادی را به نمایش خواهد گذاشت.

علی ابراهیمی سراجی، کارشناس مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم در گفتگو با خبرنگار گروه دانش روز باشگاه خبرنگاران گفت: اولین رویداد نجومی مرداد مربوط به شامگاه سه شنبه سوم مرداد است که سیاره سرخ مریخ در فاصله 4.9 درجه ای با یگانه قمر زمین ماه مقارنه خواهد داشت.
 
وی افزود: رویداد بعدی مربوط به روز بعد چهارشنبه چهارم مرداد ساعت 21.32 است که مقارنه هلال ماه و ستاره سماک  اعزل در آسمان است با چشم غیر مسلح قابل رویت است.
 
ابراهیمی سراجی عنوان کرد: بامداد یکشنبه هشتم مرداد می توانید شاهد مقارنه قمر ماه و ستاره قرمز رنگ قلب العقرب در آسمان باشید.
 
وی در خصوص رویداد بعدی یادآور شد: غول منظومه شمسی که سیاره مشتری است با ستاره الدبران که در صورت فلکی گاو جای گرفته دیدار خواهند داشت.
 
ابراهیمی تاکید کرد: افرادی که مشتاق رصد مثلث های تشکیل شده از اجرام آسمانی هستند می توانند شامگاه هفدهم در آسمان سه جرم آسمانی زحل، مریخ، سماک اعزل که در کنار هم به صورت مثلث قرار می گیرند رصد کنند.
 
وی یادآور شد: جمعه بیستم مرداد خواهر زمین زهره در فاصله 4.5 درجه ای خوشه هفت خواهران در آسمان خودنمایی می کند.
 
ابراهیمی گفت: بیست و یکم مرداد هفت خواهران در ساعت 00.51 هلال ماه را در دام خود خواهند انداخت و ناظران زمینی نیز می توانند این مقارنه را رصد کنند.
 
وی افزود: دومین مثلث آسمانی بامداد روز یکشنبه بیست و دوم توسط قمر ماه ، سیاره مشتری و ستاره الدبران تشکیل می شود  علاقمندان می توانند آن به خوبی با چشم غیر مسلح رصد کنند.
 
ابراهیمی خاطر نشان کرد: در همین روز یکی از جذاب ترین رویدادهای نجومی که بارش شهابی بر ساووشی نام دارد نیز اتفاق می افتد این بارش در هر ساعت 100 شهاب را از آسمان عبور خواهد داد.
 
وی تاکید کرد: روز سه شنبه بیست و چهارم در تاریکی قبل از طلوع خورشید سیاره زحل، مریخ و سیاره سماک اعزل در یک راستا به صورت یک پاره خط قرار خواهند گرفت.
 
ابراهیمی اظهار داشت: از پنج شنبه بیست و ششم نیز علاقمندان می توانند هلال باریک ماه مبارک رمضان را که هر روز به غروب خود نزدیکتر می شود را با چشم غیر مسلح ببینند./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.