سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تهيه نقشه راندمان آبياري و کارايي مصرف آب در آذربايجان شرقي

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي بر لزوم ارائه راهکارها براي ارتقا راندمان آب و بهره‌وري در بخش کشاورزي از سوي محققين و پژوهشگران بخش آب و خاک تاکيد نمود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، محمديان امروزدرجلسه مديران ارشد سازمان بر بررسي وضعيت موجود راندمان آبياري استان تاکيد نمود و گفت: تهيه نقشه راندمان آبياري وکارايي مصرف آب در آذربايجان شرقي يکي از اين اقدامات مي باشد.

وي بر برنامه ريزي و سياست گذاري براي کشت محصولات مختلف در مناطق مختلف استان براساس بهبود بهره‌وري مصرف آب تاکيد نمود و افزود: در اين راستا تلاش شده است ضمن تعيين علل پايين بودن راندمان آب در مناطق مختلف استان ، به ارائه راهکارها براي ارتقاء راندمان و بهره‌وري در آب مصرفي در بخش کشاورزي اقدام گردد.

محمديان انجام طرح هاي خاك ‌ورزي حفاظتي را از ديگر اسباب بالابردن بهره وري و استفاده از آبهاي موجود برشمرده و گفت: بر هم زدن کمتر خاک (حفظ خاک) ، ذخيره بيشتر رطوبت در خاک (حفظ آب) ، بهبود مواد آلي خاک تا 30 درصد ، کاهش مصرف انرژي و هزينه به ميزان دو برابر ، کاهش زمان انجام عمليات تهيه زمين و جلوگيري از سوزاندن بقاياي گياهي از جمله فوايد و آثار بهره گيري از خاک ورزي حفاظتي مي باشد.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان به عملکرد اعتبارات مربوط به عامليت صندوق حمايت از توسعه بخش کشاورزي در سال 90 اشاره نمود و گفت: از محل اعتبارات اين صندوق در سال گذشته به 7000 طرح آبياري تحت فشار در آذربايجان شرقي در مجموع 214 ميليارد و 320 ميليون ريال پرداخت شده است.

محمديان همچنين به عملکرد اعتبارات زير بخش آب و خاک از محل کمک هاي فني و اعتباري سال 90 اشاره نموده و گفت: براي انجام طرح هاي آبياري تحت فشار از محل کمک هاي فني و اعتباري نيز براي 205 طرح در مجموع 40 ميلياردو 725 ميليون ريال پرداخت شده است./س

برچسب ها: نقشه ، آبیاری ، مصرف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.