سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

پیاز کاران استان، نگران فاسد شدن محصول خود نباشند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به رتبه نخست استان در تولید محصول پیاز در کشور گفت: در راستای حمایت مستقیم از تولید کنندگان و توسعه مدیریت بهینه استفاده از منابع تولید، علاوه بر اصلاح الگوی کشت در شهرستان ها و نظارت بر نحوه تولید محصول پر مصرف در استان، جهت دستیابی به هدف کاهش و برطرف شدن نگرانی تولید کنندگان پیاز، به زودی بهره برداری از10واحد سردخانه ای به ظرفیت50 هزار تن دراستان آغاز خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، محمدیان با اظهار این مطلب که نگهداری محصول تولید شده پیاز در سردخانه ، به مدت10ماه امکان پذیر بوده و طی این مدت محصول ذخیره شده کمترین تغییری را از لحاظ کمی وکیفی پیدا نمی کند، گفت: در سال های گذشته، به دلیل فقدان مراکز مجهز نگهداری این محصول، تغییرات دمایی و سرد و گرم شدن ناگهانی دما، بالاترین خسارات را به محصول تولیدی وارد آورده و بهره برداران را با ضرر و زیان چشمگیری مواجه می نمود و درکنار آن قیمت محصول در بازار مصرف ، به صورت تصنعی ، توسط واسطه ها افزایش یافته و ناخشنودی مصرف کنندگان را به همراه داشت.

وی با اشاره به این نکته که در حالت نگهداری محصول پیاز در فضای باز و باراندازها، در هر یکصد تن، 15 تن از محصول ازبین می رفت افزود: با تغییر روش نگهداری، علاوه بر جلوگیری از اتلاف و هدررفت سرمایه ملی ، درآمد ناشی از تولید بهره برداران نیز به صورت قابل ملاحظه ای بهبود می یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین از برنامه ریزی های انجام یافته توسط این سازمان برای ایجاد زمینه لازم جهت ساخت 10 واحد سردخانه ای در مناطق مختلف استان به منظور جلوگیری از اتلاف محصولات تولیدی بخش کشاورزی خبر داد و گفت: با راه اندازی واحد های جدید ، ظرفیت انبارداری سردخانه های استان یکصدو 60 هزار تن افزایش یافته و این امر، در استمرار حرکت بخش کشاورزی به سوی توسعه پایدار بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود.

محمدیان با بیان اینکه سرانه مصرف پیاز در آذربایجان شرقی ، 25 کیلو گرم و نیاز استان به این محصول حدود 50 هزار تن در 7 ماه از سال است گفت: سطوح زیر کشت این محصول در استان در فصل زراعی جاری، بالغ بر 5 هزار و 500 هکتار بوده که پیش بینی می شود بالغ بر 230 هزار تن محصول پیاز از این اراضی برداشت گردد. وی ازبرنامه های دردست اجرای سازمان برای ایجادمراکزفرآوری، بسته بندی و سورتینگ این محصول به منظور افزایش ارزش اقتصادی آن دربازارهای داخلی و خارجی خبرداده وگفت: تلاش براین است در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، ازبهره برداران بخش کشاورزی استان ، در راستای صیانت از سرمایه ملی، حمایت بیش از پیش انجام پذیرد. /س

برچسب ها: پیاز ، محصول ، فاسد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.