سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

شمار دستگاه های حفاری در میدان های آزادگان و یادآوران افزایش می یابد

مدیرعامل شركت ملی حفاری ایران گفت: شمار دكل های حفاری در میدان های آزادگان شمالی، جنوبی و یادآوران افزایش می یابد.

   
به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران خوزستان ، 'حیدر بهمنی' در این ارتباط توضیح داد: در مجموع چهار دستگاه حفاری در آزادگان شمالی و جنوبی مشغول به كار است كه شمار آنها تا چند روز آینده به هشت دستگاه می رسد.

میدان نفتی آزادگان از میدان های مشترك ایران با عراق است كه در استان خوزستان قرار دارد و شامل دو بخش جنوبی و شمالی است.

مساحت این میدان حدود 900 كیلومتر مربع و در ردیف بزرگ ترین میدان های نفتی جهان قرار دارد. تولید صیانتی از بخش جنوبی این میدان از سال 1386 و حفاری در بخش شمالی آن نیز از خرداد 1390 آغاز شده است.

توسعه میدان نفتی آزادگان در بخش شمالی در دو فاز انجام می شود و برنامه ریزی شده تا در هر فاز 75 هزار بشكه نفت و 39.08 میلیون فوت مكعب گاز در روز تولید شود.

توسعه این میدان در بخش جنوبی نیز در دو فاز و با هدف تولید روزانه 320 هزار بشكه نفت خام و حدود 250 میلیون فوت مكعب گاز در فاز اول و افزایش تولید روزانه نفت خام به 600 هزار بشكه نفت و افزایش میزان تولید گاز به حدود 450 میلیون فوت مكعب در فاز دوم انجام می شود.

بنا به این گزارش شركت ملی حفاری ایران از سال 1386 تاكنون 19 حلقه چاه توسعه ای در این میدان حفاری كرده است كه با احتساب 6 حلقه چاهی كه در فاصله سال های 1379 تا 1382 برای اكتشاف و توصیف در موقعیت این میدان حفاری كرده بود، شمار چاه های حفاری شده تاكنون به 25 حلقه می رسد.

مدیرعامل شركت ملی حفاری درباره آخرین وضع حفاری در میدان یادآوران نیز اظهار كرد: هم اكنون چهار دستگاه در این میدان در حال حفاری است كه در صورت نیاز تعداد آن ها نیز افزایش پیدا می كند.

میدان نفتی یادآوران در 70 كیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر و در منطقه مرزی ایران و عراق قرار گرفته است و از میادین مشترك با كشور عراق است و برنامه تولید زودهنگام به میزان 20 هزار بشكه در روز از این میدان آغاز شده است.

در طرح توسعه این میدان حفر 55 حلقه چاه در تولید زودهنگام در فاز یك و مجموع 100 حلقه چاه در فاز 2 و مجموع 105 حلقه در فاز 3 ، احداث تسهیلات سطح الارضی لازم برای جمع آوری، فرآورش و انتقال نفت و گاز تولیدی، تصفیه و تزریق پساب نفتی، تأسیسات فراز آوری با گاز برای تولید از چاه های نفت سنگین و احداث خطوط لوله نفت و گاز پیش بینی شده است.

هدف از اجرای فاز اول این طرح رسیدن به سقف تولید 85 هزار بشكه نفت خام در روز و انتقال نفت سبك و سنگین و گاز تولیدی، جمع آوری اطلاعات مخزنی بیشتر با حفر دو حلقه چاه كلیدی و سه حلقه چاه جدید توصیفی، مطالعه فنی و اقتصادی EOR/IOR و نهایی كردن برنامه توسعه فاز دوم است.

رسیدن به سقف تولید كل 180 هزار بشكه نفت خام در روز و انتقال نفت خام سبك و سنگین و گاز تولیدی، تكمیل اطلاعات مخزن با حفر سه حلقه چاه جدید توصیفی، توسعه و نهایی نمودن مطالعه EOR/IOR نیز از اهداف فاز دوم و رسیدن به سقف تولید كل300 هزار بشكه نفت خام در روز و انتقال نفت سبك و سنگین و گاز تولیدی از اهداف فاز سوم است.

توسعه هر دو میدان را شركت سینوپك چین با سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری در دست انجام دارد./س
برچسب ها: افزایش ، دستگاه ، حفاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.