سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

گمانه زنی در طاق بستان

سرپرست دفتر باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: دراین بخش از عملیات کاوش ، گمانه ما در عمق یک متر و 40 سانتی با برآمدگی پشته سنگی از خود کوه طاق بستان مواجه شدیم که به ناچار با ایجاد بازویی دیگر گمانه پیش رو ایجاد کردیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

احسان احمدی نصر، در خصوص انجام این عملیات کاوش و گمانه زنی در طاق بستان، اظهار داشت: کار عملیات اجرایی گمانه زنی در طاق بستان از تاریخ 23 اردیبهشت ماه سالجاری با دستور کار دفتر نظارت ناظران عالی معاونت میراث فرهنگی کشور در بحث ساماندهی طاق بستان و حذف الحاقات در جریان برگرداندن این محوطه به الگوی اصیل خود، انجام گرفت.

احمدی نصر گفت: با توجه به اینکه در اسناد، طراحی و تصاویر باقیمانده از مورخین و سیاحان گذشته از جمله فلاندن با اختلاف سطحی در مقابل طاق کوچک مواجه بودیم که امروز اثری از این اختلاف دیده نمی شد و با این احتمال که کف طاق در ادوار گذشته بی شک در سطح پایین تری قرار داشته، این عملیات ابتدا در مقابل طاق کوچک آغاز شد.

سرپرست دفتر باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، اظهار داشت: در اولین گام از این عملیات، گمانه ای به سطح 2 متر در 2 متر در مقابل طاق کوچک ایجاد شد که در عمق 90 سانتی متری با ضایعه ای سنگی مواجه شدیم و با این تصور که شاید جزیی از ساختار ارگانیک مجموعه باشد (هرچند شاخص های لازم ارگانیک هم نداشت) کار را متوقف کرده و با ایجاد بازویی به منظور حمل و نقل، گمانه ای دیگر در ضلع شرقی همین گمانه ایجاد شد.

وی ادامه داد: در این بخش از عملیات کاوش نیز، گمانه ما در عمق یک متر و 40 سانتی با برآمدگی پشته سنگی از خود کوه طاق بستان مواجه شدیم که به ناچار با ایجاد بازویی دیگر گمانه پیش رو ایجاد کردیم.

احمدی نصر افزود: این گمانه نیز در عمق 2 متر و 10 سانتی نسبت به کف موجود به دلیل حجم زیاد آبهای تحت الارضی با مستندنگاری و لایه نگاری کامل، متوقف شد.

سرپرست دفتر باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: در نهایت در منتها علیه ضلع جنوبی و رعایت حریم کانال انتقال آب کنونی، گمانه دیگری ایجاد شد که خوشبختانه با لایه های اضطراری کمتری مواجه بوده و این منطقه کمتر مضطرب بود و در نهایت در عمق یک متر و 40 سانتی متری نسبت به سطح موجود طاق ها، با کف سازی منحصر به فردی مواجه شدیم./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.