سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد حضور تماشاچيان گاهي هم دردسرساز است

اولين دوره بازيهاي المپيك، با حضور 280 ورزشكار از 13 كشور برگزار شد، اما رشد غيرقابل تصور آن باعث بحران جدي براي كشورهاي برگزار كننده المپيك شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ يكي از مسائلي كه برگزار كنندگان المپيك با آن درگير هستند، رشد قابل توجه كشورهاي شركت كننده از نظر حضور در بازيهاست.
كميته بين المللي المپيك، پس از تغييرات جغرافيايي و تقسيمات جديد در دهه 90، دچار بحران جدي از نظر كثرت داوطلبان شركت كننده در بازيها شده است.
در اولين دوره، تنها 13 كشور حضور داشتند. در المپيك 1936 برلين، يعني تا زماني كه پيردو كوبرتن زنده بود، عدد كشورهاي شركت كننده در اين بازيها، به 49 رسيد.
شايد نه كوبرتن و نه هيچ يك از اعضاي كميته بين المللي المپيك تصور نمي كردند كه اين بازيها به حدي مورد استقبال ملت هاي جهان قرار گيرد كه ناگزير از برقراري محدوديت هايي براي شركت ورزشكاران شوند.
در دهه آخر قرن بيستم، به عبارتي دهه 90، تعداد كشورهاي تازه استقلال يافته در جهان از رشد غيرعادي و فوق العاده اي برخوردار شدند، به طوريكه تعداد كشورهاي شركت كننده در بازيهاي المپيك بارسلون به 169 رسيد.
شايد كمتر كسي باور داشت كه در سده المپيك، بيست و ششمين دوره اين بازيها با حضور 197 كشور برگزار شود.
اما در بازيهاي المپيك آتلانتا، اين اتفاق افتاد و 28 كشور به رقم كميته هاي ملي المپيك اضافه شد.
براي اولين بار، برگزار كنندگان المپيك 1924 پاريس به فكر ساختن دهكده المپيك براي حضور 4000 ورزشكار افتادند تا همه ورزشكاران بتوانند در كنار هم و در محيط و شرايطي يكسان، مدتي زندگي اردويي داشته باشند.
در اين دوره از بازيها، رقم هزينه ها 50 فرانك فرانسه بود كه شامل تغذيه، اسكان، حمل و نقل و موارد پزشكي براي هر فرد شركت كننده مي شد.
طي 25 سال اخير، نه تنها حضور ورزشكاران در بازيهاي المپيك از افزايش چشمگيري برخوردار بوده، بلكه شركت خبرنگاران نيز رشد قابل توجهي داشته است.
بيست و چهارمين دوره بازيهاي المپيك 1988 سئول، شاهد رشد ناگهاني و غيرعادي در زمينه شركت خبرنگاران بود، به طوري كه رقم 16030 خبرنگار تا به امروز هرگز تكرار نشد.
در بازيهاي المپيك 1988 سئول، تعداد ورزشكاران شركت كننده 9417 نفر بود. اما تعداد خبرنگاران به 16030 نفر مي رسيد كه از اين تعداد، 5758 نفر را نويسندگان و 1072 نفر را عكاسان و افرادي از راديو و تلويزيون تشكيل مي دادند.
از سال 1972، از المپيك بيستم مونيخ، تعداد كميته ها ملي المپيك، رشته هاي ورزشي، مواد ورزشي، تعداد ورزشكاران و خبرنگاران افزايش پيدا كرد.
در بازيهاي بيست و نهمين دوره المپيك پكن در سال 2008، تعداد كميته هاي ملي المپيك شركت كننده در بازيها به 205 و تعداد ورشكاران نيز رشد چشمگيري داشت./ق

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.