سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

دلایل ابتلای 50 درصد مردم ایران به پوکی استخوان

50درصد مردم کشور مبتلا به استئوپروز (پوکی استخوان) و استئوپنی (کاهش تراکم استخوان) هستند.

 

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران اراک،برای کنترل این بیماری‌ها در کشور نیازمند همکاری‌های بین بخشی هستیم.پوکی استخوان یا استئوپروز، یک اختلال اسکلتی است که ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد.کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین دی و استعمال دخانیات مانند سیگار باعث پوکی استخوان می‌شود.

در شرایط کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی، بدن این کمبود را از بافت‌های استخوانی می‌گیرد و این کار در طول زمان باعث فقر استخوان‌ها از لحاظ مواد معدنی و در نتیجه پوکی استخوان می‌شود. همچنین با بالا رفتن سن تخریب بافت استخوانی بیش از ساخت آن انجام می‌شود و با گذشت زمان و در دوران کهنسالی این عارضه بروز می‌کند.

برای آگاهی بیشتر از دلایل بروز این بیماری و آشنایی با راه‌های پیشگیری از آن به‌ویژه درایران که به گفته وزیر بهداشت 50درصد از مردم به آن مبتلا هستند، با دکتر مسعود کیمیاگر،کارشناس علوم غذایی وتغذیه‌ای دانشگاه شهید بهشتی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

چه راه‌حل‌های دیگری برای کاهش میزان خطر ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد؟

تحرک و انجام ورزش‌‌هایی که وزن بدن راتحمل می‌کند، مانند پیاده‌روی می‌تواند به کاهش بروز پوکی استخوان در افراد کمک کند. البته در این زمینه، هم باید فرهنگسازی‌ شود و هم خود مردم باید ورزش‌هایی را که باعث تحمل وزن بدن روی پاها می‌شود انجام دهند./س

برچسب ها: پوکی ، استخوان ، ابتلا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.