سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش سکته های قلبی در ماه مبارک رمضان

پزشکان معتقندند در ماه مبارک رمضان به دلیل این که افراد از رفتارهای تهاجمی، استرس و هیجان، کشیدن سیگار، مصرف چای و قهوه دوری می کنند بنابراین امکان بروز سکته قلبی در این ماه کاهش می یابد.

دکتر احمد رضا درستی، متخصص تغذيه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تغییر در وضعیت رفتاری و تغذیه ای در ماه مبارک رمضان دو عامل مهم جهت حفظ سلامتی افراد روزه دار در طول این ماه است.

وی خاطر نشان کرد: روزه به پرفشاری خون کمک می کند افراد مبتلا به پرفشاری خون باید در طول روز فشار خود را چک کنند اگر در طول روز بیمار دچار تغییر و بالا رفتن فشار خون شود نباید روزه بگیرند اما اگر در طول روز فشار خون افراد تغییر نکرد روزه گرفتن موردی ندارد.

 وی افزود: حدود بیست روز پس از شروع ماه مبارک رمضان میزان هموسیستئین اصلی ترین عامل بروز سکته قلبی درخون افراد به شدت کاهش می یابد از طرف دیگر میزان کلسترول خوب  نیز افزایش یافته و غلظت خون هم در حد طبیعی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: کاهش میزان تری گلیسریدها و کلسترول بد LDL از دیگر اثرات مثبت ناشی از روزه داری در افراد روزه دار خواهد بود.

درستی اذعان داشت: بیماران قلبی و عروقی باید طبق یک رژیم غذایی خاص روزه بگیرند و از مصرف غذاهای سنگین در افطار خودداری نمود و در عین حال رژیم پایین آورنده فشار خون تجویز شده توسط مشاور تغذیه را رعایت نمایند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این عدم استفاده از غذاهای نفخ آور مانند حبوبات و شیر در افرادی که مدت زمان طولانی مصرف نکرده اند و پرهیز از استرس برای این بیماران توصیه می شود.

وی در پایان یاد آور شد: بیماران قلبی – عروقی برای تنظیم میزان داروی مورد نیاز خود با مشورت پزشک می توانند از داروهای با اثرات دراز مدت استفاده کنند.

** بیماران کلیوی دیالیزی باید از روزه گرفتن خودداری کنند

با توجه به این که در ماه مبارک رمضان افراد در معرض کم آبی شدید قرار می گیرند و مواد زائد با غلظت بالا در ادرارشان دفع می شود.

بنابراین دراین ماه برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه و سیستم ادراری باید در وعده سحری و افطار مایعات بیشتری مصرف کنند.

دکتر احمد رضا درستی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: افرادی که تشکیل سنگهای ادراری در آن ها فعال بوده و بیش از 2 سنگ ادراری ظرف مدت 6 ماه داشته اند و یا هم اکنون دارای سنگ ادراری هستند، بهتر است موارد احتیاط را در زمینه مصرف مایعات رعایت کنند.

وی ادامه داد: اما افرادی که فقط یک نوبت سنگ ادارای درمان نشده داشته اند به شرط مصرف آب فراوان بین افطار تا سحر می توانند روزه بگیرند هر چند ضروری است که این افراد کماکان تحت نظر پزشک متخصص باشند.

* چند توصیه برای بیمارانی که کلیه سنگ ساز دارند

درستی اذعان داشت: در خصوص روزه داری برای بیماران کلیوی سنگ ساز توصیه می شود این افراد در طول روزه داری از انجام فعالیت های فیزیکی سنگین و قرارگرفتن در معرض تعریق خود داری نمایند.

وی تصریح کرد: این افراد در طول شب برای رقیق کردن ادرار و شتشوی کلیه ها مایعات فراوان بنوشند و حتی الامکان حجم غذایی دریافتی را کمتر نموده و به خصوص در وعده سحری غذای سبک و اب زیاد بنوشند.

وی خاطر نشان کرد: بیماران کلیوی از مصرف غذاهای حاوی املاح سنگ ساز مانند نوشابه های گاز دار، غذای با منشا حیوانی که به علت دارا بودن فسفات زیاد دفع کلسیم از ادرار را افزایش می دهد بپرهیزد.

وی ادامه داد: خوردن غذاهای حاوی اگزالات از قبیل چای پررنگ، کاکائو، آجیل و برخی سبزیجات مثل کلم، اسفناج، گوجه فرنگی هم برای بیماران کلیوی سنگ ساز مضر است./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.