سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تبدیل اسید فسفریک صنعتی به خوراکی توسط محقق ایرانی در تبریز

محقق ایرانی توانست پس از دوسال تلاش متداول و بی وقفه برای نخستین بار در کشور موفق به تبدیل اسید فسفریک صنعتی به اسید فسفریک خوراکی در کلانشهر تبریز شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، فهیمه ایرانمنش دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی تجزیه و همچنین عضو و محقق شرکت تعاونی خدمات دانش بنیان پیوندعلم و صنعت وابسته به مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز درخصوص این ابداع اظهار داشت: اسیدفسفریک صنعتی به دلیل داشتن آلودگی هایی نظیر یون ها و فلزات سمی و همچنین وارداتی بودن این محصول در کشور استفاده فروانی داشت که به سبب این موضوع ، بیشتر مشتاق اجرای این طرح شدم.

وی افزود: همچنین اسیدفسفریک صنعتی دارای رنگ سبزلجنی و بوی خاصی می باشد و نیز به دلیل داشتن ناخالصی هایی همچون آهن ، مس ، آرسنیک ، جیوه و سایر یون های سمی و خطرناک به محیط زیست آسیب می رساند ولی برعکس این طرح ، اسیدفسفریک خوراکی به دلیل نداشتن کوچک ترین آلودگی و همچنین خالص بودن آن کاربردهای فروانی خواهد داشت.

این محقق ایرانی، اسیدفسفریک را از نظر میزان مصرف در صنایع پس از اسید سولفوریک پرمصرف ترین اسید در جهان دانست و گفت: این اسید به دو روش حرارتی و مرطوب در جهان تهیه می شود که در اسید فسفریک خوراکی طرح ابداعی ما تقریبا تمام ناخالصی ها جدا شده و مزایای متعددی همچون قابل بازیافت بودن اکثر مواد مصرف شده در آن می باشد.

وی همچنین در ادامه افزود: ارزان قیمت بودن ، دردسترس بودن مواد ، عدم استفاده از ماشین آلات و دستگاه های گران قیمت با حداقل نیروی انسانی ، عدم پیچیدگی در خط تولید و همچنین خلوص 85 درصدی اسید از جمله ویژه های طرح ابداعی اسید فسفریک خوراکی می باشد.

ایرانمنش در خصوص استفاده از اسیدفسفریک خوراکی اذعان کرد: این اسید را می توان در صنعت داروسازی ، دندانپزشکی ، تصفیه آب ، تصفیه روغن های نباتی ، خوراک دام و طیور ، نوشابه های کولا ، تهیه لوازم بهداشتی ، مرباسازی و تولید ژله ، پنیرسازی ، نگهدارنده مواد غذائی و بسیاری از دیگر موارد نظیر استفاده کرد.

وی همچنین درخصوص کاربرد اسید فسفریک خوراکی در دیگر صنایع اظهار داشت: صنایعی همچون پارچه بافی ، چرم سازی ، تصفیه پسابها ، ضدحریق کردن برخی از سطوح و عوامل بازدارنده اشتعال ، تمیزکردن و جرم گیری سطوح فلزی نیز می توان این اسید را به کار برد.

رستمعلی وفائی ، مدیرعامل تعاونی خدمات دانش بنیان پیوند علم و صنعت نیز در رابطه با این طرح اظهار داشت: این طرح یکی از طرح های فرامنطقه ای بوده و حجم کار از مدل خارجی خود بسیار بالاتر و مطلوب تر است چراکه مواد وارداتی به کشور از جمله پرمصرف ترین مواد شیمیایی در صنایع می باشد.

وی افزود: تعاونی دانش بنیان درحال تجاری سازی این طرح بوده و و برای جلوگیری از خروج ارز از کشور مسمرثمر خواهد بود که انتظار می رود سرمایه گزاران وارد این کار شده و سهمی در ارزساز بودن این طرح داشته باشند.

گفتنی است ، اسیدفسفریک خوراکی در حال حاضر از خارج کشور وارد شده و ازجمله پرمصرف ترین مواد شیمیایی در صنایع مختلف می باشد./س

برچسب ها: اسد ، خوراکی ، محقق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.