سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرکزی/

نقش ریزمغذی ها در بدن

ریزمغذی ها چه نقشی در بدن دارند؟

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران اراك بدن انسان براي انجام فعاليت‌هاي حياتي به مقداري ويتامين و املاح نياز دارد. كمبود اين مواد كه به آن ريزمغذي مي‌گويند عوارض زيادي را براي فرد به دنبال دارد.

شايد واژه ريزمغذي را شنيده باشيد. غذاها از مواد مغذي تشكيل شده است. ريزمغذي‌ها دسته‌اي از عناصر و تركيبات شيميايي است كه به ميزان جزئي مورد نياز بدن است، اما همين مقدار كم نقش مهمي در فرآيند‌هاي شيميايي بدن دارد و از اين طريق به حفظ و ارتقاي سلامت انسان كمك مي‌كند.

اين مواد مغذي از دو دسته تشكيل شده است؛ درشت‌مغذي مثل مواد قندي، پروتئين‌ها و چربي‌ها و ريزمغذي كه مواد تشكيل‌دهنده آن ريز و كم است؛ مثل ويتامين و املاح، روي، آهن و ويتامين‌هاي گروه B كه همه اينها را ريزمغذي مي‌گويند.

موادي كه گاهي چند گرم يا چند ميكروگرم در روز نياز داريم، سلامتي ما را تأمين مي‌كند، پس ريزمغذي‌ها به اين علت گفته مي‌شود كه به مقدار زيادتري در روز به آنها نياز است و مثلا در مورد چربي‌ها، 30 گرم و پروتئين‌ها 50 يا 60 گرم در روز به آنها نيازمنديم.

نكته ديگر اين‌كه آنچه در بين ريزمغذي‌ها بسيار مورد نياز است، كلسيم است. به هر حال، اين مواد مغذي داراي نقشي بسيار حياتي در بدن است و كمبود آن مشكلات جدي و جبران‌ناپذيري را ايجاد مي‌كند./ع

برچسب ها: ریزمغذی ، بدن ، حیات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.