سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يک کارشناس سياست خارجي مطرح کرد؛

حل بحران سوريه از طريق گفتگوي مسالمت آميز

يک کارشناس سياست خارجي گفت: با توجه وضعيت فعلي موجود، حل بحران سوريه تنها از طريق گفتگوي مسالمت آميز امکان پذير خواهد بود.

محمدرضا حاجيان کارشناس سياست خارجي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تحولات سوريه و تاثير آن بر متغيرهاي امنيت ملي ايران گفت: تحولات سوريه را نمي توان خارج از چارچوب برنامه و طرح هاي آمريکا و هم پيمانان منطقه اش براي تغيير مولفه هاي قدرت در منطقه دانست چرا که سال هاست در منطقه جبهه اي به نام جبهه مقاومت ايجاد شده و آمريکا و هم پيمانانش از هر طرح و شيوه اي براي تضعيف و از بين بردن اين جبهه استفاده مي کنند.

وي افزود: در جبهه مقاومت که جمهوري اسلامي ايران به نوعي نقطه عطف آن به شمار مي آيد، سوريه نيز به دليل اتصالي که در منطقه بين لبنان، فلسطين و ايران ايجاد کرده نقش بسيار مهمي در اين جبهه ايفا مي کند.

حاجيان ادامه داد: آمريکا به دليل اينکه نتوانست در عراق به اهداف خود دست يابد سعي دارد از طريق ايجاد تشنج و نا آرامي در سوريه، موقعيت استراتژيک جمهوري اسلامي ايران را در منطقه به شدت تحت تاثير قرار دهد.

اين کارشناس مسائل سياست خارجي، با اشاره به اينکه سناريوهاي متحمل در آينده نزديک در سوريه چيست، تصريح کرد: هدف آمريکا و هم پيمانان منطقه اي اش اين است که در سوريه رژيمي کاملا تابع آنها بر سر کار آيد و در غير اين صورت نا آرامي ها در اين کشور ادامه يابد.

حاجيان تاکيد کرد: با توجه به شرايط فعلي موجود، به نظر مي رسد معارضين مسلح که از برنامه هاي آمريکا خط مشي مي گيرند قادر به سرنگوني دولت سوريه نيستند و از سوي ديگر به دليل حجم بالاي کمک هاي نظامي و سياسي کشورهاي عربي هم پيمان با آمريکا و غرب، دولت سوريه در شرايط سختي براي سرکوب معارضين قرار دارد.

وي در پايان خاطر نشان کرد: با توجه به وضعيت فعلي موجود  نا آرامي ها همچنان در سوريه ادامه خواهد يافت اما با توجه به تجارب گذشته،  آمريکا نمي تواند برنامه هاي خود را در اين کشور عملي کرده و مسئله سوريه تنها از طريق گفتگوي سياسي و مسالمت آميز حل خواهد شد.

"انتهاي پيام"/س3
برچسب ها: سوریه ، بحران ، ناآرامی ، گفتگو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.