سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

ساخت نانو مستربچ های رنگی در شیراز

برای نخستین بار در کشور ، نانو مستربچ های رنگی در شیراز ساخته شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس مستربچ محصولی است كه در آن رنگ دانه (پیگمنت) و افزودنی‌های دیگر مانند مقاوم کننده ها ، پایدار کننده ها در برابر اشعه نور ، روان کننده ها و پخش کننده ها به صورت بهینه با یكدیگر در یك رزین پایه ادغام می شوند .

در این طرح مخترع شیرازی با الهام گیری و استفاده از نانوفناوری، برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی ، تولید و استفاده از نانوذرات و نانو رنگدانه ها و نهایتاً تولید نانو مستربچ های رنگی شده است.

از آن جا که پلیمرها ذاتاً بی رنگ هستند ، برای رنگ کردن آن ها از مستربچ های رنگی مورد نظر استفاده می شود که این خود باعث کاهش خواص فیزیکی ، مکانیکی، و مقاومت محصول نهایی می شود .

لذا تولیدکنندگان جهت کاهش این مشکل مجبور به استفاده از دیگر افزودنی های شیمیایی مانند مقاوم کننده ها ، پایدار کننده ها در برابر اشعه نور ، روان کننده ها و پخش کننده ها در فرایندهای تولیدی خود هستند که این فرایند علاوه بر افزایش هزینه های تمام شده ، بعضاً مشکلات زیست محیطی را نیز به دنبال خواهد داشت.

افزایش چشمگیر خواص فیزیکی مکانیکی، افزایش مقاومت در برابر پارگی، کشش، فشار، ضربه، سایش، شکست، افزایش شفافیت، افزایش براقیت، بهبود صافی سطح، کاهش برق مصرفی، کاهش قیمت تمام شده و نهایتاً افزایش راندمان تولید از جمله مزایای استفاده از این نانومستربچ های رنگی است .

با ساخت نانو مستربچ های رنگی صنعتگران در صنایع خودروسازی ، هوا و فضا ، کشتی سازی ، لوازم خانگی و صنایع تزریقی پلیمری می توانند محصولاتی سالم تر ، با کیفیت تر و با قیمت کمتر تولید کنند .

مهدی شبانکاره فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته شیمی آلی با تخصص نانوکامپوزیت های پلیمری موفق به ساخت نانو مستربچ های رنگی شده است .

نانومستربچ مشکی، زرد و سفید تا کنون توسط این مخترع جوان در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی ایران به ثبت رسیده است .

این مخترع جوان ، هزینه پژوهش و تولید نمونه محصول را 15 میلیون تومان عنوان کرد که در صورت تولید انبوه تا نصف قیمت مستربچ های رنگی موجود در بازار کاهش می یابد به گفته خلفی نژاد ، رئیس بنیاد نخبگان فارس این اختراع به شماره 69831 در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی ایران به ثبت رسیده است .
برچسب ها: ساخت ، نانو ، مستریچ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.