سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان /

روزه خود را با «آش روزه » باز کنید

مردم شهرستان بردسير استان كرمان در ماه رمضان همه‌روزه آشي به‌نام «آش روزه» مي‌پزند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از کرمان ، براي پختن اين آش ابتدا مكاني را مثل مسجد يا حسينيه يا خانه‌ي مناسبي در نظر می گیرند و بعد تعدادي ديگ و كاسه از خانه‌ها به امانت گرفته و چند نفر زن و مرد را براي پختن آش و تقسيم آن بين اهالي انتخاب می شوند.
از شب اول ماه رمضان چند جارچي در كوچه‌ها راه مي‌افتند و به در خانه‌ها مي‌روند و با خواندن شعرهاي مخصوصي آجيل و سبزي مخصوص آش را جمع‌آوري مي‌كنند.
صاحبخانه‌ها با شنيدن صداي جارچي‌ها مقداري گندم، برنج، روغن و پول براي تهيه‌ي گوشت و سوخت آش روزه هديه‌مي‌كنند.

تمام چيزهايي را هم كه هر روز جمع‌مي‌شود، تحويل انبار مي‌دهند و همه‌روزه براي افطار آش مي‌پزند و بين خانه‌هاي آبادي تقسيم‌مي‌كنند. خوردن اين آش را ثواب مي‌دانند و معتقدند با خوردن آش روزه، روزه بر آنها سهل و آسان مي‌شود.

اما در این روز ها یکی از آش‌های مرسوم، آش جو است که با کمی ‌تغییر در بیشتر شهرستان‌های استان تهیه می‌ شود. مواد اصلی آن جو به صورت پوست کنده یا نیم کوب یا بلغور آن است و حبوبات که شامل نخود، لوبیا و عدس است. در بعضی مناطق سبزی هم دارد که شامل تره، جعفری، اسفناج ، گشنیز و شوید است و به دلخواه، چغندر نیز اضافه می ‌کنند.

 روش پخت این آش به این صورت است که یک روز قبل، حبوبات و جو را در آب خیس می کنند. سپس صبح روز بعد حبوبات و جو را می پزندو در نهایت سبزی و کشک و نعناع داغ اضافه می شود  البته در صورت تمایل می توان به آن سیرابی نیز اضافه کرد .

اوماچو آشی مخنص کرمانی ها

اوماچو که از آرد ، عدس ، نعناع داغ وسبزی تشکیل شده و از قره قروت به عنوان چاشنی استفاده می کنند .

 پخت این آش در بین زنان کرمانی به دلیل تهیه آسان آن بسیار رایج است و اکثرا در محافل زنانه طبخ می شود

و حسن خطام آش ها ، آش کرمانی است که همانند دیگر آش ها شامل سبزی، حبوبات ، نعناع داغ و رشته است با این تفاوت که بانوان هنرمند کرمانی خود رشته را بسیار نازک می برند و آش را طبخ می کنند .

آکثر این آش ها به همراه دیگر  مواد خوراکی کرمانی در هنگام افطار مورد استفاده قرار می گیرند ./س

برچسب ها: آش روزه ، افطار ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.