سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مازندران /

پزشک خانواده تحولی بزرگ در نظام سلامت کشور

با اجرای طرح کامل پزشک خانواده نظام درمان / هدفمند درمانی را انجام می دهد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت : طرح پزشک خانواده اهدافی در جهت عدالت در سلامت و ارتقاء شاخص های بهداشتی و درمانی / تشکیل پرونده سلامت الکترونیک و اصلاح نظام ارجاع بیماران و سطح بندی خدمات بهداشتی و درمانی کشور را دنبال می کند .

ناصحی افزود : در حال حاضر برنامه پزشک خانواده شهری در کلیه دانشگاههای علوم پزشکی کشور آغاز شد و مقرر شد در ماههای مرداد و شهریور به دنبال تشکیل پرونده سلامت الکترونیک خانوارها ویزیت پایه توسط پزشکان شروع شود .

بگفته وی در این طرح ملی کلیه پزشکان عمومی / پزشکان متخصص و فوق تخصصص طرف قرارداد در قالب نظام ارجاع خدمات ارائه می کنند ویزیت کلیه بیماران توسعه پزشک خانواده و داروی تجویزی سطح اول کاملا رایگان است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : در ارجاعات به متخصصان 10 درصد هزینه ویزیت سرپایی را مردم خودشان پرداخت می کنند و در مراجعات سطح دوم و سوم برای خدمات بستری در بیمارستان و انجام انواع جراحی در بخش دولتی 5 درصد و در بخش خصوصی 30 درصد هزینه توسط بیماران پرداخت می شود .

ناصحی افزود : در تمام مراحل سرپایی و بستری انتخاب پزشک با بیمار خواهد بود .

بگفته وی پایگاه پزشک خانواده محل استقرار یک پزشک و یک ماما یا پرستار است که بین 500 تا 2500 نفر را زیر پوشش خود قرار خواهند داد .

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه کلیه خدمات سطح یک از جمله ویزیت پزشک خانواده رایگان است گفت : یکی از مهمترین اهداف برنامه پزشک خانواده ساماندهی نظام ارجاع است .

وی افزود : پزشک خانواده در صورت نیاز بیمار را به سطح دو یعنی بیمارستان و پزشک متخصص و سطح 3 که شامل خدمات درمانی / توانبخشی فوق تخصصی سرپایی و بستری است ارجاع می دهند هزینه خدمات سطح 2 و 3 در صورت رعایت دقیق نظام ارجاع بسیار کاهش خواهد یافت . وی با اشاره به اینکه اطلاعات یک میلیون و 900 هزار نفر وارد سامانه ملی شد گفت : در سرشماری جمیعت شهر و روستایی از 732 هزار و 38 خانوار 687 هزار و 668 خانوار سرشماری صورت گرفته و در شهرهای ساری / امل / قائمشهر به خاطر کثرت جمعیت کامل سرشماری صورت نگرفت .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از خرید تجهیزات ازمایشگاهی و پزشکی با اعتبار 35 میلیارد ریال و خرید 2 هزار و 500 دستگاه لپ تاپ و رایانه با 250 میلیارد ریال نیز خبر داد .

ناصحی افزود : هم اکنون 2 هزار و 650 نفر پزشک / پرستار و ماما در این طرح ثبت نام کردند . وی از خانوارهای شهری استان خواست تا برای نام نویسی به مراکز درمانی مراجعه کنند این نام نویسی از 20 تیر آغاز شد و تا مرداد ادامه دارد .

بگفته او 34 بیمارستان خصوصی / دولتی و آزاد با 3 هزار و 400 تخت آمادگی و شرایط پذیرش بیماران را در سطح یک و 2 دارد .

پیش بینی می شود در هر ماه 6 میلیارد و 400 میلیون تومان نیاز به دریافت نقدی است که پزشکان بدون دغدغه کار درمان خود را انجام دهند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به اهمیت و ضرورت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت تاکید کرد و گفت : این پرونده باعث سهولت به اشتراک گذاشتن اطلاعات بهداشتی برای ارائه دهندگان خدمت می شود

ناصحی افزود : ماهیت و محتوای این پرونده الکترونیک سلامت یک منبع واحد و منسجم و کامل از اطلاعات بهداشتی درمانی بیماران فراهم می سازد .

بگفته وی این پرونده محرمانه و مادام العمر از سابقه بهداشتی درمانی فرد بوده و مراقبت از وی را در یک سیستم بهداشتی درمانی فراهم می کند .

او از مزایای این پرونده را دسترسی هم زمان به محتویات اطلاعات ازمکانهای مختلف / صحت محتویات / کاهش هزینه و افزایش بهره وری / کاهش خطاهای پزشکی و آزمایشات و نسخه های تکراری / صرفه جویی در وقت بیماران و مشارکت در مراقبت های پزشکی برشمرد .

در آینده دفترچه های بیمه تبدیل به کارت هوشمند سلامت خواهد شد .

در مازندران هزار و 109 خانه بهداشت و 250 مرکز بهداشتی درمانی فعال با 6 هزار پرسنل خدمات بهداشتی و درمانی را در طرح پزشک خانواده ارائه می دهند ./س
برچسب ها: پزشک ، خانواده ، سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.