سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

کاهش بارندگی و افزایش دما عامل اصلی خشکسالی در دریاچه ارومیه

مدیر کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت : کاهش بارندگی وافزایش دما در مناطقی از آذربایجان شرقی، بویژه در حوزه دریاچه ارومیه علل اصلی بروز خشکسالی در این مناطق است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، حسنعلی زاده امروز در حاشیه نشست مشترک کار گروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی و گروه کاری کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: برخی مناطق استان مانند مراغه و بناب بترتیب با 56 و 50 درصد كاهش بارش با خشكسالی شدید و ملكان با 30 درصد كاهش بارش با خشكسالی خفیف روبرو شدند.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی در مناطق مختلف با تاثیر مستقیم در کاهش آب رودخانه هاو کاهش میزان آب آنها، و بصورت غیر مستقیم در میزان آب های زیر زمینی اثر گذاشته است گفت: تبخیر آب موجود در خاک و عدم جایگزینی مناسب آن از طریق بارش های جوی، تأثیر زیادی به کاهش تولیدات زراعی آذربایجان شرقی بویژه در اراضی دیم خیز استان داشته است.

حسنعلی زاده با اشاره به توسعه و گسترش تعامل بین اداره کل هواشناس و سازمان جهاد کشورزی در انتقال اطلاعات مربوط به تغییرات جوی در مناطق مختلف استان گفت: با توجه به حمایت مسئولین استانی از توسعه و بهسازی سیستم های هواشناسی در استان طی چند سال گذشته و ایجاد امکان برای توسعه ایستگاه های هواشناسی در مناطق مختلف استان، بهره برداران بخش های زراعی و باغی ، در حال حاضر با پیش زمینه آگاهی بهتری می توانند با حوادث ناخواسته مقابله نمایند.

مدیر كل هواشناسی استان میانگین بارش در سال زراعی جاری را 237.9 میلیمتر اعلام كرد و گفت: میزان بارندگی ها نسبت به بلند مدت 10.4 درصد كاهش نشان می دهد.

حسنعلی زاده همچنین با اشاره به افزایش 11 درصدی بارندگی ها در فصل پاییز سال گذشته افزود: در فصول زمستان و بهار امسال بارندگی ها 19 و 18 درصد نسبت به بلند مدت كاهش داشته است. /س

برچسب ها: کاهش ، خشکسالی ، دریاچه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.