سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

اجرا ی توزیع منابع آب در آذربایجان‌غربی به صورت آزمایشی

معاون محیط زیست سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در آینده نزدیک توزیع منابع آب برای نخستین‌بار در استان آذربایجان‌غربی و به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اصغر محمدی‌فاضل در حاشیه چهارمین گردهمایی معاونان محیط زیست طبیعی سراسر کشور که در سالن جلسات هتل پارک ارومیه برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای بهبود دریاچه ارومیه از وضعیت کنونی، با وزارت نیرو توافق شده است تا توزیع منابع آب در آذربایجان‌غربی به صورت پایلوت و در قالب کمیته تخصیص آب با محوریت سازمان محیط زیست اجرایی شود.

وی تصریح کرد: اگر این امر در آذربایجان‌غربی موفقیت‌آمیز باشد در استان‌های دیگر نیز این موضوع اجرایی می‌شود.

محمدی‌فاضل با تاکید بر افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی، افزود: وزارت جهاد کشاورزی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است که با این اقدامات امید است شاهد تأثیرات مثبت در این زمینه باشیم.

وی ادامه داد: موضوع دریاچه ارومیه مثال بارز بین‌المللی تعارض حفاظت و توسعه است به طوری که اگر توسعه با نگاه پایدار صورت نگیرد بدون تردید منجر به تعارض می‌شود.

محمدی‌فاضل با بیان اینکه طبیعت به ما یاد می‌دهد تا اشتباهات خود را بپذیریم، گفت: با دست‌کاری در حوزه طبیعی محیط زیست و استفاده ناپایدار از منابع زیستی در شرایط بحرانی در حوزه دریاچه ارومیه فاجعه طبیعی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه 15 سال است که در سطح کشور با خشکسالی مواجه هستیم، اظهار داشت: بحران خشکسالی در آذربایجان‌غربی 20 ساله است و بر این اساس تعارض در محیط زیست بر هم خورده است.

محمدی‌فاضل عامل اصلی خشک‌شدن دریاچه ارومیه را خشکسالی‌ عنوان کرد و افزود: سخت‌گیری طبیعت و ناپایداری توسعه سبب ایجاد این وضعیت شده است.

وی با بیان اینکه موضوع دریاچه ارومیه راهکار دارد، تصریح کرد: این وضعیت قابل بازگشت است ولی بازگشت دریاچه ارومیه به وضعیت ایده‌آل نیازمند زمان طولانی و هزینه‌های زیادی است که چاره‌ای جز پرداخت هزینه و صبر نداریم.

محمدی‌‌فاضل اعلام کرد: هر چه دیرتر برای اصلاح وضعیت کنونی گام برداریم فرصت بیشتری از دست می‌دهیم.

وی ابراز داشت: در مسیر توسعه اشتباه عمل کرده‌ایم و باید هزینه لازم برای جبران آن پرداخت شود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.