سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

معنویت سبب ماندگاری هنر در جهان است

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معنویت سبب ماندگاری هنر و هنرمند در جهان است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، حمید شاه‌آبادی صبح امروز در مراسم اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی بین‌رشته‌ای هنر، زبان و تکنولوژی در هتل پردیسان مشهد اظهار کرد: آنچه در کشورمان و جهان در حال وقوع است نیاز به رصد و تفکر مدبرانه دارد و در دو سال گذشته تاکنون تغییرات عمده‌ای در حیطه آموزش ایجاد شده که از تدابیر مهم کشاورز، در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است.

وی تصریح کرد: همین که این همایش ذهن‌ها را درگیر هنر کرد قابل قدردانی است، هنر در پارادایم ایرانی تعاریف مختلفی مانند احساس و عقل دارد، وجود عقل در این پارادایم سبب تدبیر احساس و مدیریت آن است و خلق آثار هنری نیاز به تدبیر خلاقانه دارد که در این مقوله وجه ایمان و دین در هنر بسیار حائز اهمیت است.

شاه‌آبادی افزود: ایمان به عنوان پردازنده احساس عقل می‌تواند هر دو را به عالی‌ترین درجه سوق دهد و هنر دینی ماندگارترین هنر است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هنرمند علاوه بر اینکه دارای تکنیک است هنگام خلق آثار هنری می‌تواند از منظر دین، انسانی معنوی باشد و در خدمت انسان‌هایی که نیازمند رشد روحی و معنوی هستند، قرار گیرد.

وی تاکید کرد: هنر مادی از ابزارها کمک می‌گیرد و ارتباط آن با ماورا قطع می‌شود در نتیجه هنرمند اگر بخواهد هنری ماندگار داشته باشد باید به دین و الهیات متصل باشد.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: نسبت تکنولوژی در هنر باید به صورت جدی مورد توجه و بررسی قرار گیرد و از منظر اندیشه‌های اسلامی باید به این مقوله‌ها به صورت خاصی نگریسته شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: به موضوعات بین‌رشته‌ای باید دقیق پرداخته شود، همچنین برای رسیدن به کمال معنوی انسان‌ها و هدف خلقت انسان باید دانشجویان را هدایت کنیم.

وی ادامه داد: امروز ایجاد علوم میان‌رشته‌ای در جامعه بسیار حائز اهمیت است.

شاه‌آبادی برگزاری این کنفرانس را سبب حضور اساتید برجسته کشور و جهان و کاملاً مثبت و به یاد ماندنی دانست و افزود: این کنفرانس می‌تواند به عنوان یکی از افتخارات وزارت ارشاد قلمداد شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: حضور 54 کشور و 456 مقاله ارائه شده در این همایش سبب سرافرازی کشور است؛ همچنین257 مقاله گزینش شده به دو زبان انگلیسی و فارسی نشان دهنده ظرفیت بالای این همایش است.

وی خاطرنشان کرد: باید از منظر بومی ظرفیت‌های خودمان را شناسایی کنیم زیرا نیازمندی‌های فراوانی در عرصه هنر وجود دارد.

شاه‌آبادی افزود: نیازمند یک مدیریت صحیح و تعریفی دقیق از آموزش‌های هنر در دانشگاه‌های کشور هستیم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بومی‌سازی علوم گفت: برای رشته‌های هنری و سنتی که تعلقاتی به دین و فرهنگ دارد باید بیش از پیش موقعیت ایجاد کرد.

وی ادامه داد: جایگاه رشته نقاشی ایرانی در بین مراکز علمی کاربردی خالی است و دانشجویان از مراجعی استفاده می‌کنند که به دور از خاستگاه فرهنگی و دینی ایرانیان قرار دارد.

شاه‌آبادی اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی برای روش‌های جدید آموزش باید برنامه‌های آسیب‌شناسی تبیین و ارائه کند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران به عنوان مرجع در دنیای اسلام اگر می‌خواهد سخنی داشته باشد باید آموزه‌های دینی خود را گسترش دهد.

وی با اشاره به اینکه نخستین همایش بین‌المللی بین‌رشته‌ای هنر، زبان و تکنولوژی باید مقدمه‌ای برای حضور در عرصه بین‌المللی و ارائه یک مدل در جهان باشد، افزود: همچنین در این همایش باید مدلی جهانی در روش شناسایی هنر، پژوهش سنتی هنر و آمیزه‌های دینی ارائه کنیم که این اقدام بدون برنامه‌ریزی و ایجاد دبیرخانه امکان‌پذیر نیست.

شاه‌آبادی در پایان خواستار مدیریت دقیق، بررسی دستاوردهای این همایش و تجزیه و تحلیل آن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.  /ج1 

برچسب ها: مشهد ، معنویت ، ارشاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.