سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/فوق بحراني بودن وضعيت آبي حوزه كرخه؛

كاهش 50 درصدي آورد آب حوزه‌هاي كارون و دز نسبت به سال‌هاي نرمال

معاون حفاظت و بهره‌برداري منابع سازمان آب و برق خوزستان گفت: باوجود كاهش 50 درصدي آورد آب در سال‌جاري نسبت سال‌‌هاي نرمال در حوزه كارون و كاهش 85 درصدي در حوزه كرخه، وضعيت كيفيت آب در حد قابل قبول حفظ شده است.

فتح‌اله دهكردي در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ، عنوان‌كرد: طبق آخرين آمار ميزان آورد آب در حوزه كارون تاكنون 6 ميليارد و 45 ميليون مترمكعب و در حوزه دز حدود 2 ميليارد و 995 ميليون مترمكعب بوده است. همچنين مجموع آورد آب اين دو حوزه به ميزان 9 ميليارد و 41 ميليون مترمكعب بوده كه نسبت به سال‌گذشته حدود 13درصد و نسبت به سال‌هاي نرمال 50 درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

 وي افزود: هم‌اكنون در حوزه كارون وضعيت ما نسبت به سال گذشته بهتر است و ميزان آورد آب تاكنون يك ميليارد و 113 ميليون مترمكعب بوده كه نسبت به سال‌گذشته 20 درصد افزايش داشته اما نسبت به سال‌هاي نرمال شاهد 28 درصد كاهش هستيم.

 دهكردي با تاكيد بر فوق بحراني بودن وضعيت حوزه كرخه، خاطرنشان‌كرد: ميزان آورد آب اين حوزه حدود 773 ميليون مترمكعب مي‌باشد كه نسبت به سال‌گذشته 45 درصد و نسبت به سال‌هاي نرمال 85 درصد كاهش يافته است.

 معاون بهره‌برداري منابع سازمان آب و برق خوزستان ادامه‌داد: حوزه كرخه به خصوص در ماه جاري وضعيت نگران كننده‌تري دارد؛ به‌طوري‌كه در ماه‌جاري كل آورد آب آن 2 ميليون مترمكعب بوده و نسبت به سال‌هاي نرمال 99 درصد و نسبت به سال‌گذشته 51 درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

 دهكردي يادآورشد: مجموع آورد آب منتهي به سدهاي مخزني استان 10 ميليارد و 927 ميليون مترمكعب مي‌باشد كه نسبت به سال گذشته 14 درصد و نسبت به سال‌هاي نرمال 51 درصد كاهش داشته است.

 وي ادامه‌داد: با توجه به وضعيتي كه در آوردها داشتيم بخشي از نياز آب زمستانه سال آبي جاري بايد از محل ذخيره آب سدها تامين شود تا كوچك‌ترين خللي در وضعيت تامين آب مورد نياز مصرف‌كنندگان ايجاد نشود.

 معاون بهره‌برداري منابع سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وضعيت آبي پشت سدها، خاطرنشان‌كرد: ميزان آب ذخيره پشت سدها در حوزه كارون بزرگ 9 ميليارد و 162 ميليون مترمكعب است كه از اين ميزان حدود سه ميليارد و 101 ميليون مترمكعب قابل بهره‌برداري براي كشت‌هاي تابستانه، مصارف شرب و صنعت است.

 دهكردي تاكيدكرد: در حوزه كرخه با توجه به وضعيت نامناسب آوردها، حدود 974 ميليون مترمكعب ذخيره آب داريم و اين ميزان نسبت به ذخيره سال‌گذشته كه يك ميليارد و 849 ميليون بوده، تقريبا نصف است؛ اما از آنجايي كه اين بخش از آب در ذخيره مرده سد قرار دارد، وضعيت حجم قابل استفاده آن كمتر از وضعيت عادي است و ما در حال حاضر 66 ميليون مترمكعب از حجم مرده سد را مصرف كرده‌ايم.

وي بيان‌كرد: اميدواريم بتوانيم مصارف تابستانه صنعت، باغات و نخيلات كه مصارف دائم دارند را تامين كنيم. در حال حاضر سطح آب در سد كرخه از وضعيت نرمال پايين‌تر است.

 دهكردي گفت: در سطح مارون نيز 965 ميليون مترمكعب ذخيره آب داريم كه از اين ميزان 701 ميليون مترمكعب قابل بهره‌برداري است و از سوي ديگر مصارف كشت‌هاي تابستانه تقريبا معادل سال‌هاي نرمال تخمين زده شده و در حال تامين است.

معاون حفاظت و بهره‌برداري سازمان آب و برق خوزستان افزود: مجموع حجم آب ذخيره شده پشت سدهاي استان 11 ميليارد و 350 ميليون مترمكعب است كه از اين حجم حدود سه ميليارد و 785 ميليون مترمكعب آن براي مصارف تابستانه در نظر گرفته شده و اميدواريم در حوزه‌هاي مارون و كارون مشكلي براي تامين آب نداشته باشيم.

دهكردي با بيان اين‌كه سد جره كه از حدود 2 سال پيش در حال آب‌گيري است، تصريح‌كرد: در حال حاضر 49 ميليون مترمكعب آب پشت اين سد ذخيره شده است. آب ذخيره شده اين سد در سال‌گذشته براي كشت‌هاي زمستانه و آخرين آب گندم كشاورزان مسير رودخانه اعلي در رامهرمز مورد استفاده قرار گرفت.

وي با اشاره به ميزان EC آب كارون و كرخه، اظهاركرد: ميزان EC آب اهواز 2100 و در حوزه كرخه در سوسنگرد كه يكي از مراكز عمده برداشت آب شرب است حدود 2400 است كه نشان‌دهنده ميزان EC مناسبي در اين حوزه‌ها است.

معاون حفاظت و بهره‌برداري منابع سازمان آب و برق خوزستان يادآور شد: در روزهاي اخير وضعيت شوري آب در محدوده خرمشهر و آبادان افزايش يافته است و اين امر به دليل شكل‌گيري مدهاي خليج‌فارس در روزهاي انتهايي ماه است كه اميدواريم در روزهاي عادي با كاهش ارتقا مد به وضعيت عادي برگردد./س

برچسب ها: کاهش ، آب ، کارون و دز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.