سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

پیشگیری از اسهال کودکان

چگونه می توان از اسهال در کودکان پیشگیری کرد؟

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک،یكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي كودكان درفصل تابستان، اسهال و استفراغ است. هر چند اين بيماري در فصل‌هاي ديگر سال هم گريبان كودكان را مي‌گيرد، اما در تابستان بيشتر و رايج‌تر است. آنقدر كه مي‌تواند به بستري شدن كودك در بيمارستان بينجامد.
البته اسهال و استفراغ تنها مختص كودكان نيست و بزرگسالان را نيز در هر سن و سالي مي‌تواند درگير كند، اما بروز و درمان آن ميان بچه‌ها و بخصوص شيرخواران اهميت ويژه‌اي دارد.

در فصل تابستان به دليل گرماي هوا و وجود ميوه‌ها و سبزيجات مختلف كه هر دو عاملي براي ابتلا به اسهال و استفراغ است، خانواده‌ها بايد براي حفظ سلامت بچه‌ها دقت بيشتري داشته باشند.اسهال با توجه به عادت روده افراد مختلف، متفاوت است. اما به طور كلي دفع مدفوع آبكي و شل بيشتر از 5 بار در روز را اسهال مي‌گويند.

كم‌آبي بدن: اسهال معمولا در 2 سال اول زندگي شيوع بيشتري دارد و عامل 85 درصد مرگ و مير شيرخواران در اين سنين است. علت اصلي بروز چنين وضعيتي نيز از دست دادن آب بدن و كم‌آبي است. اگر آب بدن كودك بر اثر ابتلا به اسهال بشدت كاهش يابد، شرايط خطرناك است و حتي مي‌تواند منجر به مرگ وي شود.اسهال خوني، سوءتغذيه و عفونت‌هايي مانند عفونت ريه نيز از ديگر عوامل مرگ و مير شيرخواران در 2 سال اول زندگي آنها به حساب مي‌آيد.

علل بروز اسهال :بروز اسهال مي‌تواند زمينه‌ساز مشكلاتي جدي و گاه خطرناك شود. اسهال مهم‌ترين عامل سوء تغذيه به حساب مي‌آيد.كودكان ممكن است به دلايل مختلفي دچار اسهال شوند. پدر و مادرها نيز معمولا مي‌خواهند علت بروز اسهال را بفهمند تا به شيوه‌هايي مطمئن از ابتلا به آن پيشگيري كنند.اسهال به علت‌هاي مختلف باكتريال و ويروسي يا بر اثر سم موجود در غذاها ايجاد مي‌شود.يكي از ساده‌ترين و در عين حال مهم‌ترين كارها شستشوي مرتب و دقيق دست‌ها بخصوص قبل از صرف غذا و استفاده از آب بهداشتي و سيستم فاضلاب مناسب است.

تغذيه شيرخوار با شير مادر از ابتلا به اسهال پيشگيري مي‌كند و در اين زمينه بسيار موثر است. بنابراين نبايد در صورت ابتلا به اسهال، تغذيه با شير مادر را قطع كرد.

اقدامات پس از ابتلا: با تمام مراقبت‌ها و رسيدگي‌ها باز هم ممكن است گاهي كودك دچار اسهال شود. بنابراين مهم است بدانيد در اين شرايط چگونه بايد از او مراقبت و به بهبود وضعيتش كمك كنيد.بروز اسهال خوني در شيرخواران بسيار مهم و قابل توجه است. به اين معني كه ابتلا به اسهال خوني براي شيرخواران نياز به توجه و رسيدگي ويژه دارد.

بي‌قراري‌هاي شديد، خشك شدن مخاط‌ها به صورت خشك شدن دهان و از بين رفتن اشك از جمله علائم كم‌آبي است. زماني كه شرايط به سمت بي‌حالي و خواب آلودگي كودك پيش مي‌رود، مشخص است كم‌آبي شديدي رخ داده است و بايد سريع براي درمان مناسب اقدام شود.

درمان اسهال؛ ساده ولي مهم :بسياري از اسهال‌ها با استفاده از سرم‌هاي خوراكي خاصي به اسم او.آر.اس كه در بازار موجود است، درمان مي‌شود. والدين مي‌توانند او.آر.اس را از داروخانه‌ها تهيه و با كمك آن هم از كم‌آبي كودك پيشگيري كنند و هم اسهال را درمان نمايند.

پس از ابتلا به اسهال در درجه اول استفاده از او.آر.اس و پس از آن مصرف مايعات به مقدار كافي مطرح است. خانواده‌ها نبايد براي درمان اسهال به‌طور خودسرانه از آنتي‌بيوتيك‌ها استفاده كنند. چون بيشتر اسهال‌ها ويروسي است و نيازي به آنتي‌بيوتيك ندارد. در شرايط خاصي هم كه آنتي‌بيوتيك لازم است، تنها بايد زير نظر پزشك و با تجويز وي مصرف شود./س

برچسب ها: پیشگیری ، اسهال ، کودک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.