سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افسر سابق سیا:

آل سعود نگران گسترس قیام های مردمی در عربستان است

افسر سابق سیا تصریح کرد آل سعود به شدت نگران گسترش قیام مردمی در عربستان است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی ، باب آیرز  از افسران سابق دستگاه اطلاعاتی آمریکا گفت: تظاهرات مردمی در عربستان سعودی همچنان ادامه دارد. آمریکا درباره تظاهرات مردمی در این کشور سکوت اختیار کرده است. مشخصه سیاست خارجی آمریکا در این منطقه، انفعالی بودن است. این سیاست در عملکرد واشنگتن درباره بهار عربی و بیداری عربی کاملا مشهود بود بطوریکه آمریکا کاملا غافلگیر شد. آمریکا درباره تظاهرات مردم عربستان در مناطق شرقی این کشور نیز همچنان نظاره گر باقی خواهد ماند تا ببیند چه اتفاقی رخ خواهد داد و چه وضعی پیش خواهد آمد. سران آمریکا به این مساله می اندیشند که درباره عربستان سعودی باید چه کار کنند. بی تردید، مقامات آمریکا به این نتیجه رسیده اند که به تظاهرات مردمی در عربستان سعودی توجه نکنند تازمانیکه این تظاهرات به اندازه گسترش پیدا کند که دیگر نتوان به آن بی توجه بود. عربستان سعودی متحد بسیار نزدیک آمریکا است. آمریکا اقداماتی صورت نخواهد داد که روابط این کشور را با عربستان سعودی به مخاطره بیندازد.
باب آیرز در ادامه افزود: فکر نمی کنم مقامات حکومت پادشاهی سعودی نگران آن باشند که آمریکا از حمایت از آل سعود دست بکشد. در شرایطی که سوریه ناآرام است و اسرائیل برای ایران شاخ و شانه می کشد و ایران نیز تهدید می کند درصورت هدف حمله قرار گرفتن، اسرائیل و اهداف آمریکا در را در منطقه هدف قرار خواهد داد، چنین تحولاتی در کشورهای منطقه رخ می دهد و بهار عربی برضد حکومتهای منطقه در جریان است. سعودی ها بسیار نگران این تحولات هستند. آنها نمی توانند سیر تحولات منطقه را کنترل کنند. آنها نمی دانند که سیر این تحولات منطقه به کجا خواهد انجامید. به همین علت ، حاکمان سعودی با شدت بیش از اندازه به تظاهرات مردمی در مناطق شرقی این کشور واکنش نشان می دهند. در این میان باید توجه داشت که آمریکا همچنان به عربستان سعودی سلاح می فروشد و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
باب آیرزگفت: آمریکا درباره تحولات عربستان سعودی بر سر دوراهی جدی قرار گرفته است. اگر آمریکا از جنبش مردمی در مناطق شرقی حمایت کند ، روابط واشنگتن با حکومت ریاض تضعیف خواهد شد. از سوی دیگر اگر آمریکا از حکومت سعودی حمایت کند ، این رویکرد به معنای آن خواهد بود که آمریکا سرکوب آزادی خواهان را مجاز می داند. با این اوصاف، آمریکا در تلاش است وضع موجود را حفظ کند و اجازه ندهد سیر تحولات عربستان به جایی برسد که آمریکا مجبور به واکنش و اقدام شود. آمریکا از متحدش حمایت می کند و به مشکلات آن توجهی ندارد. حکومت سعودی و بحرین به آمریکا برای حفظ ثبات در منطقه وابسته هستند.

برچسب ها: آل سعود ، عربستان ، سیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.