سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز/

از قدم زدن انسان در ماه تا تولد "همینگوی"

اثبات حقانیت ایران در اختلاف با انگلیس در دادگاه «لاهه»، تهاجم وسیع ارتش بعث عراق به خاک ایران پس از پذیرفتن قطعنامه 598، آغاز جنگ تاریخی «اهرام» بین نیروهای فرانسوی و مصری، تولد «ارنست همینگوی»، قدم نهادن اولین بشر بر روی کره ماه و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز شنبه 31تير 1391 خورشیدی، 1 رمضان 1433 هجری و 21 جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:


اثبات حقانیت ایران در اختلاف با انگلیس در دادگاه «لاهه» (1331 ش)

پس از ملی شدن صنعت نفت ایران در آخر اسفند 1329، شرکت نفتی انگلیس که طرف قرارداد شرکت نفت ایران بود، به این دلیل که متضرّر شده است خواهان ادامه همکاری با ایران گردید. ولی چون نفت، ملی اعلام شده بود، شرکت انگلیسی به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت برد و خواهان احقاق حقوق خود بود. ایران، دیوان را برای رسیدگی به این پرونده دارای صلاحیت نمی‌دانست زیرا مسأله بر سر دولت‌ها نبود، بلکه دو شرکت با هم اختلاف داشتند. سرانجام رأی دیوان بر حقانیت ایران صادر شد و از انگلستان در امور نفتی ایران خلع ید شد.

مرگ «احمد قوام» سیاستمدار و نخست وزیر دوره قاجار و پهلوی (1334 ش)

احمد قوام، معروف به قوام السلطنه، در سال 1252 ش در تهران به دنیا آمد. وی از زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار وارد امور دیوانی شد و بعدها رئیس دفتر صدر اعظم گردید. بعدها فرمانروای خراسان و سیستان شد. قوام پس از دوره دوم نخست‌وزیری تا سقوط رضاخان در کارهای سیاسی دخالت نکرد. در این هنگام قوام بار دیگر به نخست‌وزیری رسید و در سال‌های 1324 و 1331 نیز در این مقام بود. وی در سال 1324 جهت حل مسأله حضور نیروهای روسی در ایران راهی مسکو شد و مذاکراتی انجام داد. در سال 1331 پس از اختلافی که بین مصدق و شاه بروز کرد، شاه برای اینکه حریف قَدَری در مقابل مصدق بتراشد، سراغ قوام السلطنه رفت.

قوام‌السلطنه جاه‌طلب که در آن هنگام 80 سال از سنش می‌گذشت با اکثریت ضعیفی از مجلس رای اعتماد گرفت. اما این صدارت بیش از چهار روز دوام نیاورد و با مقاومت و خروش ملت مسلمان ایران به رهبری آیت‌اللَّه کاشانی، در سی تیر 1331، مجبور به استعفا شد. وی پس از استعفا، مدتی در حالت اختفا می‌زیست و احساس خطر می‌کرد. مجلس حکم به مصادره اموال او داد و او که بعد از این جریان، کاملاً تاب و توان خود را از دست داده بود سرانجام در 31 تیرماه 1334 در 83 سالگی درگذشت.

تهاجم وسیع ارتش بعث عراق به خاک ایران پس از پذیرفتن قطعنامه 598 (1367 ش)


تنها سه روز پس از پذیرفتن قطعنامه 598 از سوی ایران، عراقی‌ها در روز 31 تیرماه 1367 در شرایطی که وزیر خارجه وقت ایران در حال مذاکره با دبیر کل سازمان ملل بود، تهاجم خود را از دو محور کوشک و شلمچه در منطقه جنوب آغاز کردند و در سی کیلومتری شمالی خرمشهر مستقر شدند. در این میان پیام امام به سپاه باعث گسیل نیروهای بسیجی به جبهه‌ها گردید که با کمترین امکانات در برابر یورش دشمن مقاومت کردند و طی چند روز درگیری با انهدام سنگینی که به قوای عراقی تحمیل شد، آنان را مجبور به عقب نشینی نمودند. این تهاجم وحشیانه رژیم بعث عراق علاوه بر اینکه ناتوانی آنان را در برابر قوت اعتقاد و باور سپاه اسلام نمایان کرد، باعث رسوایی آنان در میان افکار عمومی گردید.

آغاز جنگ تاریخی «اهرام» بین نیروهای فرانسوی و مصری (1798 م)

با قدرت‌گرفتن ناپلئون بُناپارت در فرانسه و آغاز کشور گشایی‌های او، ناپلئون قصد حمله به انگلیس را در سر می‌پروراند، اما چون نیروی دریایی فرانسه، توان لازم را برای این کار نداشت، لذا تصمیم گرفت که در خارج از اروپا، به انگلستان لطمه بزند. به همین دلیل از آن جا که هندوستان مخزن قوای اقتصادی و منبع معیشت انگلستان به شمار می‌رفت و سرزمین مصر نیز در مسیر هند قرار داشت، ناپلئون نقشه حمله به مصر را کشید. در صورت تصرف مصر، هم یک مستعمره بزرگ معادل تمام مستعمرات فرانسه به دست وی می‌افتاد و هم به عنوان یک مرکز نظامی برای حمله به هند مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در آن زمان مصر تحت نفوذ امپراتوری عثمانی قرار داشت و توسط امرای مملوک موسوم به ممالیک اداره می‌شد. درنهایت در 21 ژوئیه 1798 م، جنگ میان فرانسه و مصریان آغاز شد و علی‌رغم مقاومت ممالیک، ناپلئون موفق به فتح مصر گردید و تا آخر ژوئیه، قاهره نیز به تصرف ناپلئون درآمد. در این هنگام، در حالی که ناپلئون مشغول ایجاد یک ستاد فرماندهی در نزدیکی اهرام مصر بود، قوای دریایی انگلیس، نیروی دریایی فرانسه را در سواحل مصر غافل‌گیر کرد و قسمت اعظم ناوگان جنگی فرانسه را منهدم ساخت. این مسئله باعث عقب‌نشینی ناپلئون گردید و پس از چندی به کشورش بازگشت.

تولد «ارنست همینگوی» نویسنده معروف امریکایی (1898 م)

اِرنست میلر هِمینگوِی در 21 ژوئیه 1898 م در ایالت شیکاگو امریکا متولد شد. او پس از پایان تحصیلات خود، در جنگ جهانی اوّل شرکت جست و پس از پایان جنگ و کسب مدال جنگی، نگارش آثار ادبی خود را ادامه داد و با نوشتن رمان‌هایی چون: خورشید همچنان می‌دمد و وداع با اسلحه، به عالی‌ترین درجات شهرت رسید. وی با نوشتن کتاب معروف زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند به اوج افتخار رسید. او در این کتاب ثابت نمود که ارزش آزادی موقعی معلوم می‌شود که مردم فقدان آن را احساس کنند. در همان زمان موفق به دریافت جایزه اُسکار نیز شد. اکثر داستان‌های همینگوی با مرگ سر و کار دارد و قهرمانان آن، با مجاهدات زیاد، بدون استثنا با مرگ گریبانگیر خواهند شد.

وی در بیشتر داستان‌های خود نتیجه می‌گیرد که انسان نباید در کردار و رفتار خود حتی یک حرکت برخلاف قانون انجام دهد چرا که قانون، نقضْ ناکردنی است. وی در زمان حیات خود به شهرت و افتخار افسانه‌ای دست یافت و با دریافت جایزه نوبل ادبی در سال 1954 م به خاطر نگارش کتاب پیرمرد و دریا، از نفوذی گسترده در میان نویسندگان برخوردار گشت. همینگوی علاقه مفرطی به شکار داشت و اغلب اوقات به این کار مشغول بود تا این‌که در نهم ژوئیه 1961 در حالی که مشغول تمیز کردن تفنگ شکاری‌اش بود، گلوله‌ای شلیک شد و به زندگی‌اش خاتمه داد.

الحاق سه کشور لیتوانی، لِتونی و استونی به اتحاد جماهیر شوروی (1940 م)

لیتوانی، لتونی و استونی، سه کشور کوچک ساحلی دریای بالتیک هستند که تا قبل از جنگ جهانی اول متعلق به روسیه بودند و با انقلاب کبیر روسیه، استقلال خود را باز یافتند. بیش از دو دهه بعد، و در آستانه جنگ جهانی دوم، قراردادی بین آلمان و شوروی منعقد شد که بر اساس آن، کشور لهستان بین دو کشور تقسیم می‌شد. پس از چندی، با حمله آلمان به لهستان و تصرف این کشور استالین نیز برای آنکه از قافله کشورگشایی عقب نماند، سه کشور استونی، لتونی و لیتوانی را در 21 ژوئیه 1940 م به تصرف خود درآورد و آن‌ها را ضمیمه شوروی نمود. این سه کشور تا پنجاه سال بعد تحت حکومت اتحاد جماهیر شوروی بودند و با فروپاشی شوروی در اوایل دهه 1990 م، استقلال خود را بار دیگر اعلام کردند.

به آب انداختن اولین کشتی هسته‌ای به نام «ساوانا» در امریکا (1958 م)

بعد از کشف اتم و آشنایی دانشمندان با توانایی و قدرت فوق‌العاده آن، به کارگیری و استفاده از آن در زمینه‌های گوناگون مورد توجه قرار گرفت. در 21 ژوئیه 1958 م، اولین کشتی بازرگانی با سوخت هسته‌ای به آب انداخته شد و عرصه جدیدی برای استفاده از انرژی هسته‌ای را بر روی جهان گشود. این کشتی بازرگانی، ساوانا نام‌گذاری شد و در واقع اولین کشتی هسته‌ای بود که از پهنه اقیانوس اطلس عبور کرد. در حال حاضر کشتی‌های بسیاری در سطح دریاها و اقیانوس‌های جهان، با کمک نیروی هسته‌ای به دوردست‌ترین نقاط جهان می‌روند.

قدم نهادن اولین بشر بر روی کره ماه (1969 م)

 از سال 1968 م به بعد، امریکایی‌ها به طور محسوسی در مسابقه تسخیر فضا بر روس‌ها پیشی گرفتند و اولین انسانی که در سطح کره ماه فرود آمد، یک امریکایی بود. سفینه آپولو 11، در روز شانزدهم ژوئیه 1969 م با سه سرنشین به فضا پرتاب شد و پس از سه روز سفر و طی بیش از 380 هزار کیلومتر مسافت در مدار کره ماه قرار گرفت. قسمتی از این سفینه که خود مجهز به موشکی برای برخاستن از سطح کره ماه بود، روز 21 ژوئیه 1969 م از سفینه مادر جدا شد و با دو سرنشین بر روی کره ماه فرود آمد. نیل آرْمِسْتِرانْگْ، نخستین انسانی بود که بر روی کره ماه قدم نهاد، در حالی که جریان این سفر فضایی را شش‌صد میلیون نفر به کمک ماهواره‌ها در سراسر جهان تماشا کردند. آرمِستِرانْگ پس از 21 ساعت و 37 دقیقه توقف در سطح کره ماه و گردش و نمونه‌برداری و عکس‌برداری از قسمت‌های مختلف آن، به سفینه مادر بازگشت و نخستین سفر انسان به کره ماه در روز 24 ژوئیه 1969 م با مراجعت فضانوردان به کره زمین پایان‌پذیرفت.

برخی از رویدادهای 21 جولای

1542: پاپ پل سوم شورایی مرکب از شش کاردینال تشکیل داد تا معارضان مذهب کاتولیک را مجازات کند و این مجازات شامل مصادره اموال هم می‌شد. هدف این بود که «کالون» دیگری پیدا نشود.

1877: اعتصاب کارگران راه آهن آمریکا در مریلند، اهایو و پنسیلوانیا با توسل به نیروی مسلح سرکوب شد و 9 کارگر به دست نظامیان کشته شدند.

1899: 21 ژوئیه زادروز داستان نگار شهیر، ارنست همینگوی است که به سال 1899 به دنیا آمد. وی برنده جایزه نوبل سال 1955 در ادبیات شده بود.

1931: کمپانی رسانه ای «سی بی اس» آمریکا در نیویورک یک کانال تلویزیونی دایر کرد که هفت ساعت در روز برنامه داشت. این شرکت قبلا دارای چند ایستگاه رادیویی بود.

1957: برنارد سپونر Bernard Spooner مخترع جلیقه ضد گلوله درگذشت.

1962: درگیری نیروهای چین و هند در نواحی مورد اختلاف دو کشور در شمال هند آغاز شد.

1977: نیروی هوایی مصر حمله به پایگاههای هوایی کشور لیبی را آغاز کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم ، تاریخ ، رخداد ، شبانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.