سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

سیستان و بلوچستان دروازه اقتصاد کشور

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این خطه از ایران اسلامی به سبب برخورداری از هزار و 260 كیلومتر مرز زمینی مشترك با كشورهای وابسته و مصرف كننده پاكستان و افغانستان و بیش از 360 كیلیومتر مرز آبی با كشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج همیشه فارس از موقعیت مناسب و ممتاز اقتصادی برخوردار بوده و هست

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، آزاد افزود: مدیریت مرز طی چند سال گذشته بگونه ای بوده است كه جدای از افزایش صادرات، سهم بسزایی در تامین نیازهای استان و دیگر نقاط كشور داشته است.

آزاد اظهار داشت: با تلاش های صورت گرفته تمامی قوانین لازم برای تسهیل مبادلات مرزی در مرزهای سیستان و بلوچستان به تصویت هیات دولت رسید كه این امر زمینه ساز رشد و توسعه تجارت در این منطقه خواهد شد.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان ادامه داد: مرز یك فرصت طلایی برای این استان محسوب می‌شود كه باید از این قابلیت به خوبی و با برنامه‌ریزی صحیح استفاده كرد.

آزاد افزود: شناسایی نیازهای مرزنشینان كشورهای همسایه و برنامه‌ریزی و اقدام برای تولید كالا در راستای بهره گیری از این فرصت و كمك به معیشت مرزنشینان و توسعه مبادلات مرزی از جمله برنامه های پیش بینی شده است.

وی با اشاره به واردات دام از مرزهای سیستان و بلوچستان یاد آور شد: سرمایه گذاریهای بسیار زیادی در زمینه كشتارگاههای صنعتی در سیستان و بلوچستان انجام شده كه باید در شرایط كنونی به بهترین شكل از ظرفیت آن ها برای كنترل بازار گوشت كشور اسفاده كرد.

او افزود: دولت در بخش كشتارگاهها و صنایع بسته بندی سیستان و بلوچستان بیش از چهار هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام داده است.

استاندار گفت: فعالیت كشتارگاهها و صنایع بسته بندی در سیستان و بلوچستان طی چند سال اخیر بسیار مطلوب بوده است و باید به بهترین شكل از زیرساختهای موجود استفاده كرد.

آزاد اظهار داشت: با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی سیستان و بلوچستان و قرار گرفتن آن در همسایگی دو كشور افغانستان و پاكستان، دسترسی آسان به هندوستان از طریق آبهای آزاد و تامین زیرساختهای لازم برای فعال كردن بخش دام، این استان می تواند نقش بسزایی در تامین نیاز گوشت كشور همانند گذشته داشته باشد.

وی بیان كرد: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیتهای دامی و صنایع جانبی مطلوبی شامل كشتارگاههای صنعتی و بسته بندی و پرواربندی دام است كه می تواند نیازهای كوتاه مدت و بلند مدت گوشت كشور را بخوبی تامین كند.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: نگاه ویژه دولت به این بخش افزون بر تقویت صنعت دام بومی، فرصتهای شغلی مناسبی برای مردم ایجاد می كند كه در امنیت پایدار سیستان و بلوچستان نقش بسزایی خواهد داشت.

وی افزود: از سوی دیگر موقعیت راهبردی و ژئوپلیتیكی سیستان و بلوچستان به عنوان دروازه آسیای جنوب شرق می تواند محل تامین مواد غذایی مورد نیاز كشور از كشورهای همسایه شود.

آزاد اظهار داشت: طی شش ماه گذشته مجوز واردات 77 هزار و 390 راس دام زنده از مرزهای سیستان و بلوچستان صادر شده است.

وی افزود: از این تعداد مجوز تاكنون 37 هزار و 117 راس دام وارد قرنطینه های دامی و 36 هزار و 617 راس پس از طی مراحل سلامت كشتار شده و به بازار مصرف استان و كشور ارسال شد.

وی با اشاره به اینكه سیستان و بلوچستان در زمینه تولید تن ماهیان رتبه برتری در سطح كشور دارد، اظهار داشت: برخورداری از تنها بندر اقیانوسی كشور و صید 137 هزار تن انواع آبزیان با رشد 11 و چهار دهم درصدی در سال 90 خود گواهی بر نقش ارزنده این استان در صنعت شیلات است كه باید روز به روز تقویت شود.

وی ادامه داد: این میزان صید و صیادی در حالی سال گذشته بوقوع پیوست كه در سال قبل از آن (89) 123 هزار تن انواع آبزیان در این خطه صید شده بود.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با اشاره به مزیت های سرمایه گذاری استان افزود: وجود 21 شهرك، ناحیه صنعتی و مجتمع كارگاهی با امكانات زیربنایی مناسب و مجهز ، دسترسی به شبكه سراسری برق - راه - خطوط هوایی راه آهن - بنادر آزاد، وجود پرسنل متخصص و تحصیل كرده با توانایی صادرات خدمات فنی و مهندسی و وجود دانشگاهها، مراكز آموزش عالی و مراكز فنی حرفه ای در سطح استان و همچنین نیروی جوان و فعال جویای كار، همسایگی با كشورهای پاكستان، افغانستان و دسترسی به آبهای آزاد و بازارچه های مرزی بستر مناسبی برای مبادلات تجاری با كشورهای همسایه است./س 

آزاد گفت: وجود اندیسهای متنوع از مواد معدنی و شناسایی و كشف ذخائر فراوان از جمله كرومیت مس - گرانیت - كائولن و سنگهای تزئینی و مصالح ساختمانی از دیگر مزیت های استان جنوب شرقی ایران است.

برچسب ها: زاهدان ، دروازه ، اقتصاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.