سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

از مصرف بیش از حد زولبیا و بامیه پرهیز کنید

یک متخصص تغذیه تصریح کرد: در حال حاضر همه مواد غذایی تقریبا مسئول فنی دارند به غیراز زولبیا و بامیه.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، ایرانیان در حالی به استقبال ماه رمضان می روند که دیگر رنگ و روی سلایق مردم نیز عوض شده و به جای مصرف محصولات لبنی پاکیزه به سمت و سوی مصرف خوراکی های پر خطری نظیر زولبیا و بامیه می روند.
برنامه‌ریزی برای یک تغذیه صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان با جلوگیری از پرخوری و آشفته‌خوری ، اصل پرهیز را رعایت کرد و هم با تقسیم انرژی و کالری مورد نیاز از زیان‌های کمبود غذایی در امان بود.

اهمیت این قضیه به‌خصوص زمانی نمایان‌تر می‌شود که مسئولان سلامتی می گویند: در 15‌روز دوم ماه رمضان بدن روزه‌داران ضعیف‌تر شده و نیاز به مراقبت و رسیدگی تغذیه‌ای بیشتری خواهد داشت چون به‌طور واضح بی‌توجهی به این مسئله در پایان این ماه و حتی در طولانی ‌مدت آثار خودش را نشان خواهد داد.
در این میان مصرف زولبیا و بامیه در ماه رمضان دیگر جزو سنت ما ایرانی‌ها شده است. در حالی‌که فراموش کرده‌ایم که خوردن چربی و شیرینی تا چه حد می‌تواند مضر باشد.

دکتر زهرا اباصلتی متخصص تغذیه در خصوص خطرات مصرف زولبیا و بامیه گفت: البته این سنت غلط به اشکال دیگر در کشورهای اسلامی دیگر هم دیده می‌شود. اگر این مواد به مقدار کم مصرف شوند، مانعی ندارد ولی مشکل اینجاست که روغن مصرفی در طبخ زولبیا و بامیه چندین بار استفاده می‌شود و ترکیبات مضر در اثر استحاله روغن تولید خواهند شد.

وی افزود: مشکل دیگر این است که ما فکر می‌کنیم باید این مواد را از بهترین قنادی‌های شهر خریداری کنیم در حالی که هیچ فرقی ندارد از کجا خریداری شوند چون مواد اولیه زولبیا و بامیه از انبارهای جنوب شهر از طریق قنادی‌ها خریداری شده و به فروش می‌رسند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: در حال حاضر همه مواد غذایی تقریبا مسئول فنی دارند به غیراز زولبیا و بامیه. برای همین است که ما توصیه می‌کنیم خانواده‌ها دستور طبخ این مواد را یاد گرفته و خود اقدام به تهیه آنها کنند.

البته فراموش نشود که قند زولبیا و بامیه به‌علت چربی بالا دیر جذب می‌شود و این ماده هیچ نقش مثبتی در افزایش قند خون ندارد. برای همین توصیه می شود به مصرف خرما ، عسل ، آبمیوه و موادی از این قبیل سر سفره افطار پرداخته شود./س 

برچسب ها: زولبیا ، بامیه ، رمضان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.