سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

همبستگي و وحدت اسلامی در انديشه سياسي حضرت امام خميني(ره)

مقاله دکتر محمد حسین جمشیدی و ابراهیم ایران نژاد مدیر مرکزافکار سنجی شعبه تبریز، با عنوان ویژگی های همبستگي و وحدت اسلامی در انديشه سياسي حضرت امام خميني(ره)در فصلنامه علمی- پژوهشی «پژوهشنامه انقلاب اسلامی» دانشگاه همدان به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، ، فرضیه اساسی در این مقاله پژوهشی بررسي ديدگاه گفتماني درباره ماهیت وحدت و همبستگی از دیدگاه حضرت امام خمینی است. و سوال اصلي در اين نوشتار اين است كه وحدتي كه امام آن را به عنوان يك واجب الهي، امر مقدس و ضرورتي عقلي و شرعي نام مي‌برد؛ دارای چه ویژگی های عقلی ونظری یا  ارزشی و جهان شناسانه ای  است ؟ چرا كه ویژگی های هر چيز درکل بيان‌كننده  چیستی حقيقی آن است. بدين معني كه واقعيت وجودي آن را می سازند وشکل می دهند. مهم ترین صفات و خصایل وحدت اسلامی با توجه به آثار و اندیشه امام خميني عبارتند از: توحیدباوری و اعتصام به حبل الله، مصلحت باوری عمومي و توجه به منافع عامه انسانهای مسلمان ، مکتب باوری یا توجه به مصلحت اسلام و شريعت، وحدت باوری یا تأکید بر اهمیت و جایگاه همبستگی اسلام و... که در اندیشه امام از جایگاه خاصی برخوردار می باشند.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است:منظور از ویژگی های  وحدت  و همبستگی ، عوامل متعدد ی است که در شکل گیری و پیدایش یا در بقا و استمرار و یا در مقصد و هدف  و بویژه در وجود و هستی وحدت وهمبستگی  نقش دارد. به بیان دیگر ویژگی ها صفاتی است که وحدت و همبستگی با  آنها شناخته می شود و وجودش قائم بر آنهاست و در واقع بدون وجود آنها – در کل- نمی توان از بودن وحدت و همبستگی سخن گفت . برخی از این خصوصیات  در قالب  باور و نگرش و بینش تجلی یافته و زمینه اصلی ایجاد وحدت و همبستگی را بوجود می آورند . برخی دیگر نیزعوامل مادی و فرهنگی ومعنوی و یا سیاسی ونظایرآن هستند که در بقا ،استمرار وروند وپیامدهای آن نقش دارند.

همچنین در این مقاله  به برخي از ویژگی ها وخصوصيات كلي وحدت از ديدگاه امام خمینی ازجمله، باور و اعتصام به  ایده آل مطلق و واحد ( حبل الله) یا خداباوری، مصلحت عمومي باوری ،باور به  مکتب یا مکتب باوری، توحيد كلمه و عقيده واحد، نیت باوری،جماعت باوری،تكليف باوری و «تقدس وحدت»،برادري اسلامي (وحدت مبتني بر برادري اسلامي)،سعادت  باوری ،نظام سیاسی  وحكومت،اشاره شده است.

در نتیجه گیری این مقاله اشاره شده است: "وحدت از ارکان مهم دین اسلام است لذا در این آیین بر وحدت و اتحاد و همبستگی پیروان آن تأکید زیادی شده است. اما هر وحدتی مطلوب اسلام نیست . لذا وحدت اسلامی دارای ویژگی های خاص خود است که حقیقت آن را می سازند. از این رو امام خمینی به عنوان یک رهبر دینی ومصلح شریعت اسلامی ، این ویژگی ها را  به صورت برجسته و آشکاری مورد نظر قرار داد ه است ."

"ویژگی هایی که فقدان آنها نشان از نبود وحدت و همبستگی مورد نظر اسلام است . از این رو وحدت اسلامی در اندیشه امام خمینی دارای ویژگی ها و صفاتی مهم و محوری در عرصه ایمان و باور و معنویت و ارزشها است . مهم ترین این صفات و خصایل با توجه به آثار و اندیشه امام خميني عبارتند از: توحیدباوری و اعتصام به حبل الله، مصلحت باوری عمومي و توجه به منافع عامه انسانهای مسلمان ، مکتب باوری یا توجه به مصلحت اسلام و شريعت، وحدت باوری یا تأکید بر اهمیت و جایگاه همبستگی اسلامی ، وحدت در جهان‌بيني و نگرش (جهان‌بيني واحد) و ایدئولوژی، نیت باوری  یا تابعيت عمل  وحرکت و رفتار از انديشه و جهان‌بيني توحیدی ، خدايي بودن وحدت و لذا فسادناپذيري آن، تکلیف باوری یعنی  تكليف الهی و شرعی دانستن وحدت و همبستگی ، اخوت و برادري دینی و يكرنگي، سعادت باوری یعنی اینکه وحدت و همبستگی را راه رسیدن به بهشت و سعادت ابدي دانستن."

از این رو وحدت اسلامی بجای تکیه بر عوامل مادی و تاریخی چون زبان ، تاریخ ، مرز جغرافیایی و... بر عوامل معنوی چون توحید گرایی ، معنویت و اخلاق و ارزشها و باورهای اصیل و انسانی  تکیه دارد."

این مقاله در شماره دوم، بهار 1391 فصلنامه علمی- پژوهشی «پژوهشنامه انقلاب اسلامی» دانشگاه همدان به چاپ رسیده است./س

برچسب ها: همبستگی ، وحدت ، سیاسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.