سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهمانپرست: جنایات صورت گرفته در میانمار قابل تحمل نیست

سخنگوي وزارت خارجه به سوالات مختلف درباره اوضاع مسلمانان ميانمار، پيشنهاد ميزباني نشست معارضان و دولت سوريه و پيگيري غرامت جنگ تحميلي پاسخ داد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به اين سوال که اخبار منتشر شده درباره کشتار مسلمانان در ميانمار تا چه حد دقيق مي باشد گفت: متاسفانه اخبار تاسف باري از ميانمار دريافت کرده ايم مبني بر اين که درگيري هايي در داخل رخ داد که خسارت انساني قابل توجهي را به جامعه مسلمانان اين کشور وارد کرده است لذا مسئوليت دولت ميانمار در جلوگيري از اين گونه خشونت ها و تعريف جايگاه مناسب براي جامعه مسلمان در اين کشور از اهميت بالايي برخوردار است. بايد با ديد يکسان نسبت به وجود اقليت هاي مذهبي و قومي در همه کشورها از جمله ميانمار نگاه شود و آن ها از حقوق شهروندي خود برخوردار باشند.
 
وي افزود: جناياتي که صورت گرفته به هيچ وجه قابل تحمل نيست و جمهوري اسلامي ايران در موضع گيري اعلام کرد که هم دولت ميانمار و هم مجامع بين المللي سازمان کنفرانس اسلامي و همه علماي جهان اسلام مي بايست نسبت به وقوع اين فجايع انساني اقدام فوري و عاجلي انجام دهند و اجازه داده نشود چنين کشتارهايي در جامعه مسلمانان تکرار شود.
 
علاوه بر گفت وگو با معارضان سوري آماده ميزباني نشست آن ها با دولت سوريه هستيم
 
رامين مهمانپرست درباره آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي ميزباني معارضان سوريه نيز گفت: در حال حاضر دخالت کشورهاي مختلف و دامن زدن به بحران در سوريه اوج گرفته است. کشورهاي مختلف با انگيزه هاي متفاوت از سوريه به عنوان وسيله اي براي رسيدن به اهداف شان استفاده مي کنند.
 
وي افزود: کشورهاي فرامنطقه اي به ويژه آمريکا و متحدانش بي ثباتي و ناامني در سوريه را در راستاي ايجاد فرصتي براي رژيم اسرائيل تلقي مي کنند.
 
شکستن خط مقاومت در منطقه با ايجاد بي ثباتي و ناامني در سوريه مي تواند براي آن ها هدف قابل قبولي باشد. سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: ازسوي ديگر برخي از کشورها در منطقه با ارسال سلاح و تقويت و تشويق اقدامات تروريستي در بي ثباتي و ناامني مشارکت کرده اند.
 
بنابراين سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران همان طور که از ابتدا اعلام کرده اين است که بايد در فضاي مسالمت آميز ضمن توقف خشونت ها و درگيري ها و جلوگيري از هرگونه مداخله خارجي خواسته ها و مطالبات مشروع مردم مطرح شود و دولت سوريه اقدامات لازم اصلاحي را براي برآورده کردن خواسته هاي مشروع مردم دنبال کند.
 
مهمانپرست تاکيد کرد: اين مسئله در صورتي امکان پذير است که همه کشورها مساعدت داشته باشند تا درگيري ها متوقف شود و اجازه مداخله خارجي داده نشود تا فضا براي گفت وگوها فراهم شود.
 
به همين دليل جمهوري اسلامي ايران از طرح آقاي کوفي عنان حمايت کرد و در ۲ سفري که وي به ايران داشت رايزني هاي لازم صورت گرفت.
 
وي افزود: شرط گفت وگوهاي سازنده بين دولت و مخالفان وايجاد فضاي مناسب اين است که در محيطي اين امکان فراهم شود و جمهوري اسلامي ايران با توجه به جايگاهي که در منطقه دارد و نقشي که هميشه در حل بحران هاي منطقه داشته اين آمادگي را اعلام کرده است تا علاوه بر گفت وگو با مخالفان دولت سوريه در راستاي ايجاد فضاي مذاکرات دوجانبه و حل مسئله سوريه به صورت سوري- سوري بدون مداخله کشورهاي خارجي ايفاي نقش کند.

دولت عراق دچار مشکلات فراواني است اما اجرايي شدن بندهاي قطعنامه ۵۹۸ را پيگيري مي کنيم
 
سخنگوي وزارت خارجه در گفت وگو با خراسان همچنين درباره اجراي قطعنامه ۵۹۸ اظهار داشت: شما مي دانيد که به طور معمول در چنين مواقعي قطعنامه هاي مهمي تصويب مي شود و مربوط به درگيري هاي طولاني مدت و عميق بين نظام هاي حاکم بر کشورها در مقطع تاريخي است در نتيجه پي گيري ها هم طولاني مدت خواهد شد و هم نياز به اقدامات همه جانبه دارد.
 
وي افزود: جنگ تحميلي در زمان حزب بعث حاکم بر عراق صورت گرفت و خسارت هاي زيادي به کشور ما و عراق وارد کرد به طور طبيعي يکي از بندهاي مهمي که در اين قطعنامه آمده به خسارت و غرامت جنگ مربوط مي شود.
 
مهمانپرست اظهار داشت: تيم هاي حقوقي اين مورد و ساير بندهاي اين قطعنامه را در دستور پي گيري دارند ازطرف ديگر مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه فعال است. وي تاکيد کرد: بندهاي قطعنامه ۵۹۸ بايد متناسب با شرايط منطقه هم چنين با توجه به استقرار دولت مردمي درعراق در زمان مناسب اجرا شود.
 
وي در پاسخ به اين سوال که آيا دستگاه ديپلماسي در اخذ غرامت ايران از عراق مصمم است؟
 
گفت: همه مواردي که در بندهاي قطعنامه آمده جزو مواردي است که وزارت خارجه خود را ملزم به پي گيري مي داند.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي اضافه کرد: در بحث هاي دوجانبه با مقامات عراقي با توجه به شرايط منطقه و زمينه هايي که براي اجراي اين موارد به وجود مي آيد وزارت امور خارجه در راستاي پي گيري آن ها قدم برمي دارد. شما مي دانيد که دولت عراق تا همين اواخر با مشکلات فراواني روبه رو بود در حال حاضر هم همچنان دچار مشکلات فراواني در داخل و خارج است. اما با اين حال در چارچوب حقوقي تعريف شده بين دو کشور همه موارد براي پي گيري در دستور کار قرار دارد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.