سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

نهادینه كردن صنعتی سازی ساختمان ها یك راهبرد مهم در تكمیل چرخه مدیریت بحران است

معاون عمرانی استاندار مرکزی گفت: تخریب بناها و تلفات سنگین انسانی در حوادث و بلایای طبیعی یكی از مشكلات جدی در چرخه مدیریت بحران است و كلید حل این مشكل در نهادینه كردن صنعتی سازی و تقویت ساخت و ساز استاندارد و مستحكم است.

'هوشنگ بازوند' امروز در اولین دوره آموزشی مدیریت بحران در اراك در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک  بیان كرد: در حال حاضر تنها دو درصد ساخت و سازهای كشور صنعتی سازی است كه باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به 10 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: صنعتی سازی در برنامه پنجم توسعه تاكنون دو درصد اجرا شد و با روال لاك پشتی فعلی تحقق كامل آن تا پایان برنامه در هاله ای از ابهام است.

معاون عمرانی استاندار تاكید كرد: ایران جزو 10 كشور بلاخیز جهان است و 34 حادثه طبیعی در كشور رخ می دهد و با توجه به گستردگی دامنه خسارت زلزله و سیل، ساختمان سازی از روش سنتی پاسخگو نیست و باید به سرعت به صنعتی تغییر یابد.

بازوند افزود: چرخه مدیریت بحران شامل اقدامات پیشگیرانه، آمادگی و تجهیز حین حادثه، واكنش در مقابله با بحران و بازسازی و بازتوانی است كه حلقه مفقوده علت یابی بر اساس پیگیری های صورت گرفته از سوی استانداری مركزی نیز به آن اضافه شد.

وی ادامه داد: سال گذشته در شهر داودآباد اراك نزدیك به 150 زلزله رخ داد كه علت آن بروز فوج های لرزه ای بود و مستند سازی این مهم به عنوان تجربه مدیریت بحران در دست تدوین است.

معاون عمرانی استاندار اضافه كرد: در سال های گذشته این استان جزو استان های زلزله خیز با خطر نسبی پایین تقسیم بندی شده بود اما اكنون در دایره استان های با خطر نسبی بالا است.

بازوند یادآور شد: در استان مركزی مطالعات پهنه بندی زلزله با اعتبار یك میلیارد و 800 میلیون ریال از سوی موسسه بین المللی زلزله شناسی در حال انجام است.

وی افزود: 43 بلایای طبیعی در جهان رخ می دهد و كشور ایران با دامنه وسیع بلایای طبیعی خسارت روزانه ناشی از سیل سه میلیارد ریال و خشكسالی دو میلیارد و 500 میلیون ریال را متحمل می شود.

معاون عمرانی استاندار اظهار كرد: مهار نكردن آب های سطحی و برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی از جمله عواملی است كه بروز آثار ناشی از پدید خشكسالی را در استان مركزی بیشتر می كند در حالیكه بهره بری از آب در بخش كشاورزی 20 درصد است كه باید برای هدر رفت 80 درصدی آب در این بخش چاره ای اندیشید.

بازوند ادامه داد: در استان مركزی تمام پیش بینی ها برای زلزله انجام شده زیرا زمان وقوع این بلای طبیعی به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست.

وی تاكید كرد: كاهش خسارت ناشی از رویدادهای طبیعی از جمله زلزله به عوامل مختلفی بستگی دارد كه از جمله آن توجه به قوانین در بخش ساخت و ساز است.

معاون عمرانی استاندار یادآور شد: در برخی زلزله های روی داده در سطح كشور 52 درصد خسارت ناشی از رعایت نشدن اصول جوشكاری است كه مسوولان باید به این مهم توجه كنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مركزی نیز گفت: نهادینه كردن آموزش های مدیریت بحران در لایه های اجتماعی این استان با توجه به اینكه ایران جزو 10 كشور بلاخیز در دنیا است ضروری است.

'مرتضی سلیمی' افزود: آگاهی نداشتن مردم از بلایای طبیعی در مواقع بروز این حوادث خسارات را افزایش می دهد كه باید به این مهم توجه كرد و آموزش های لازم به مردم داده شود.

وی ادامه داد: در استان مركزی پیش بینی های لازم صورت گرفته و بیمارستان 50 تختخوابی صحرایی نیز در نظر گرفته شده كه این مهم نشان از اهمیت موضوع بلایای طبیعی است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مركزی یادآور شد: قرار است به هر خانواده اراكی با هدف آشنایی آنان با كمك های ضروری یك كتاب كمك های اولیه اهدا شود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.