سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

مشاهده ی گونه ی جانوری نادر در منطقه ی گندم بریان بیابان لوت

برای نخستین بار گونه ی جانوری آگامای سر وزغی در منطقه ی گرم و خشک بیابان لوت و کلوتهای بابک در 6 کیلوکیلومتری جنوب گندم بریان دیده شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ، بهمن ایزدی محقق و کارشناس محیط زیست با اعلام این خبر افزود : تا قبل از این اعلام شده بود در منطقه ی گندم بریان هیچگونه حیات گیاهی و جانوری وجود ندارد که در تحقیقات انجام شده  از سال 86 مشخص شد ، چرخه ی اکولوژی در بیابان لوت فعال است و در ادمه ی بررسی های 4 چشمه و یک رودخانه ی 6 کیلومتری نیز در چاله ی مرکزی لوت کشف شد .

ایزدی تصریح کرد : با دیده شدن این گونه ی جانوری منحصر به فرد در لوت این باور تقویت شد که سیستم اکولوژی در لوت بصورت فعال و در حد اعلا در این منطقه وجود دارد .

محقق کانون سبز فارس همچنین اضافه کرد به جز این گونه حشراتی چون بید ، پروانه  و عنکبوت نیز در تمام فصول سال و در دمای بالای این منطقه فعالیت دارند .

وی ابراز امیدواری کرد : با شناسایی این گونه ها در منطقه ی گندم بریان حساسیت محققان سایر رشته ها نظیر اکولوژیستها ، بیولوژیستها و ژئومورفولوژیستهابرانگیخته شود و نسبت به مطالعات علمی خود در بیابان لوت اقدام بیش تری کنند .

ایزدی در پایان گفت دو آگامای منحصر بفرد یافت شده در این منطقه ، تحویل محققان محیط زیست شده که پس از انجام مراحل تحقیقاتی به اکوسیستم خود در کلوتهای بابک منطقه ی گندم بریان بر خواهند گشت./س 

برچسب ها: گونه ، جانوری نادر ، شهداد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.