سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

ناتو باز هم در پاكستان بحران آفريني كرد

تظاهرات گسترده مردم شهرهاي کراچي، لاهور، کويته و پيشاور پاکستان عليه بازگشايي مسير تدارکاتي ناتو روابط آمريکا و پاکستان را به تيرگي کشانده است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، طي روزهاي اخير موج اعتراضات مردمي در پاكستان بالا گرفت ‌و  تظاهر کنندگان پاکستاني در حالي که برچسب‌هاي سياه و سفيد شوراي دفاع از پاکستان را در دست داشتند، عليه  دخالت‌هاي آمريکا در امور داخلي پاکستان و بازگشايي مسير تدارکاتي ناتو شعار دادند.


                    **بازگشايي مسير تدارکاتي ناتو

26 نوامبر سال 2011 ميلادي پس از کشته شدن 24 سرباز پاکستاني بر اثر حملات هوايي ناتو مقامات اسلام آباد اعلام کردند ديگر اجازه انتقال تجهيزات ناتو از طريق مرزهاي پاکستان را نخواهند داد، اما اوايل ماه جاري ميلادي بود که دولتمردان پاکستان در يک تغيير موضع آشکار دستور باز شدن مرزهاي شمالي اين کشور را براي انتقال تجهيزات ناتو به افغانستان صادر کردند.

به اعتقاد کارشناسان اظهارات لئون پانه تا وزير دفاع آمريکا در سفر اخير خود به افغانستان مبني بر عدم توانايي پاکستان در مبارزه با گروهک حقاني و ساير شبه نظاميان در اين تصميم مقامات اسلام آباد بي تاثير نبوده است.




                             ** موج اعتراضات مردمي

شوراي دفاع از پاکستان متشکل از 40 حزب سياسي و مذهبي سازماندهي تظاهرات اخير مردم پاکستان را بر عهده داشته است مولانا سميع الحق رئيس اين شورا روز يکشبنه در منطقه مرزي چمن گفت: بازگشايي مسير تدارکاتي ناتو به معناي کمک پاکستان به نيروهاي بيگانه براي کشتن برادران مسلمان افغان است.

وي تصريح کرد: مقامات پاکستاني نبايد منافع ناتو و آمريکا را بر منافع ملي ترجيح دهند.

همچنين سيد منصور حسن رهبر حزب جماعت اسلامي پاکستان در شهر بندري کراچي در جمع معترضان با انتقاد از مواضع منفعلانه دولت آصف علي زرداري گفت: مقامات پاکستاني نبايد از سياستهاي واشنگتن پيروي کنند.

گفتني است (حزب مسلم ليگ) شاخه نواز براي پيوستن به مخالفان دولت اعلام آمادگي کرده است از سوي ديگر  طالبان پاکستان با صدور بيانيه اي اعلام کرد به کاروانهاي ناتو در خاک پاکستان حمله آنها را منهدم مي کند.



            **حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي

بر اساس اين گزارش؛ چند روز پيش از بازگشايي مسير تدارکاتي ناتو در پاکستان در اثر حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي به مناطق شمال غربي اين کشور 20 تن کشته شدند.

يکي از مقامات ناتو مدعي شد هدف اين حملات جنگجويان (حفيظ گل بهادر) بودند که با شبکه القاعده ارتباط نزديک دارند البته اين مقام ناتو توضيح نداد که اگر مقصد حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا کشتن شبه نظاميان تروريست است پس چرا در طول بيش از 10 سال حضور نيروهاي خارجي در منطقه حدود 40 هزار غير نظامي پاکستاني کشته و زخمي شدند.

شماري از مردم و بزرگان قبايل در پيشاور پاکستان در اعتراض به حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي به مناطق قبايلي و زيرستان شمالي تحصن کردند.

متحصنين در پايان با صدور بيانيه اي هدف آمريکاي جنايتکار پس از تسلط بر افغانستان را حمله به پاکستان دانستند و به مقامات اسلام آباد هشدار دادند که بازگشايي مسير تدارکاتي ناتو به معناي تسليم کردن پاکستان در برابر آمريکا است.

** ادامه خشونتها

گفتني است؛  تظاهرات مردمي عليه بازگشايي مسير تدارکاتي ناتو در شهرهاي کراچي و کويته مرکز ايالت بلوچستان که به دخالت نيروهاي امنيتي انجاميد، حدود 20 کشته و زخمي در پي داشت و در ميان کشته شدگان شهر کراچي اجساد چند تن از اعضاي حزب مردم و حزب ملي عوام به چشم مي خورد.

** گزارش// عليرضا کرمي و حسين سلماني
برچسب ها: ککنم ، گگگ ، وووگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.