سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایلام/ دانشنامه/ فرهنگي

موسیقی سنتی در ایلام

موسیقی با حالات مختلف خود وسیله گویایی است تا غم ها،شادی ها،رویداد های ‏حماسی،اجتماعی و انسانی مردم را بیان کند.این مولودی ها به طور کلی در عین سادگی،حائز ‏مشخصه ها و کیفیات پر ارزشی هستند.اشعار آنها حاوی نکته هایی است از ‏عشق،محبت،نفرت،انساندوستی،احساسات ملی و میهنی،گذشت و شهامت و خلاصه تمام معیارهای ‏اخلاقی و انسانی با بیانی ساده اما زیبا و پر معنی.‏

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ؛ايلام  این مردمان با طبیعت اطرافشان مانوس هستند و زندگی را گر چه ‏سطحی و کم عمق ولی بودن واسطه لمس می کنند و متناسب با درک و اندیشه خود از آن تاثیر ‏می پذیرند.آنها با شادی ها و غمها از نزدیک آشنایی دارند و خوشی ها و ناگواری های ‏طبیعت،کیفیت زندگیشان را دچار هیجان و افسردگی می نماید
آنچه که حائز اهمیت است نوازندگان این خطه با نوای ساز خود  توانایی بروز این احساسات ‏شور انگیز را دارند.‏
موسیقی محلی  در ایلام به وسیله گروهی که به آنان لوطی یا مطرب اطلاق می شود نواخته      ‏می شود.لوطی ها هنرمندان گمنامی هستند که عموماً از لحاظ موقعیت اقتصادی اجتماعی در ‏وضعیت مناسبی نیستند.‏
آنان هنر خود را یا از پدرانشان فر گرفته اند و یا به سبب علاقه و استعدادی که برای فراگیری ‏موسیقی داشته اند به صورت تجربی آموخته اند.‏
این گروهها دارای طبقات و موقعیت اجتماعی خوبی نبوده و در بسیار موارد مردم از تماس و ‏برخورد با آنها پرهیز می کنند.‏
به همین سبب ارتباطات خویشاوندی میان آنها درونی است و اغلب به صورت دوره گردی از ‏منطقه ای به منطقه دیگری می روند.معمولاً این نوازندگان با دعوت در مراسم جشن و سرور هنر ‏خویش را عرضه می کنند.‏
قابل ذکر است که نوازندگان و خوانندگان محلی  نیز وجود دارند که شغل اصلی آنان این نبوده ‏و به کارهای دیگر  اشتغال دارند ولی بنا به موقعیت هایی از آنان دعوت می شود تا با صدای ‏گرم ساز خویش که اغلب کمانچه،دوزله، ضرب و دهل است تنوع و شوری در مجلس به ‏وجود اورند.‏
دوزله:‏
دوزله های امروزی متشکل از دو لوله مسی که به طور موازی به هم الصاق شده یا به هم بسته و ‏محکم شده است.‏
هر یک از لوله ها دارای قمیش یک زبانه و مستقل از دیگری است.در طول هر لوله شش ‏سوراخ تعبیه شده به طوری که سوراخها همواره در کنار هم قرار می گیرند.‏
دوزله سازی است محلی و از انواع بادهای یک زبانه ای است.در بعضی از نقاط ایران این ساز را ‏جفته یا جفتی می نامند.‏
دوزله محلی  منطقه ایلام معمولاً با نی ساخته می شود.اما به دلیل کوچکی و ظرافت و صدماتی ‏که ممکن است در حین حمل و نقل به آن وارد آید آن را از لوله های آلومینیمی می سازند و ‏تنها دهانه آن که پیفنک یا پیپ می شود از نی می باشد.پیپ لوله ای است به قطر یک سانتیمتر و ‏طول 5 سانتیمتر و در وسط بریده گی که  از عرض در آن به وجود آمده تشکیل شده است که ‏به قمیش گفته می شود.‏
دوزله با دو نای دارای صدای شورانگیز است که معمولاً در مراسم جشن توماً با سازهای دیگری ‏چون ضرب نواخته می شود.‏
در قدیم دوزله از استخوان یا شاه پر عقاب ساخته می شده که امروزه چندان مرسوم نیست.برای ‏ساختن آن ابتدا دو عدد استخوان باز را مدتی در آب می جوشانند تا مغز استخوان بسهولت و به ‏طور کامل خارج شود.آنگاه استخوانهای خالی شده چند روز در آب سرد سپس استخوانهای ‏مزبور را به وسیله میله های فلزی سرخ شده پاک و صاف می کنند.سپس استخوانهای مزبور ار ‏به وسیله نخ یا زه و به کمک موم در جوار یکدیگر به طور هم سطح قرار می دهند‏
طرز نواختن دوزله:‏
نواختن این ساز به وسیله سه انگشت سبابه-وسطی-نبصر هر دو دست عملی می شود.انگشت ‏های شست هر دو دست به منظور نگهداری ساز در قسمت تحتانی آن قرار می گیرد.سه انگشت ‏هر دست  طوری روی سوراخهای ساز واقع می شود که دو سوراخ هم ردیف را که روی دو ‏لوله استخوانی تعبیه شده اند بگیرد.ن.ازنده قسمت نی را در داخل دهان قرار داده و به وسیله لب ‏بالا فشار مختصری بر سطح برش داده شده نی وارد می کند و در آن می دمند.‏
دهل:‏
این ساز متشکل است از استوانه کوتاهی از جنس چوب بلوط،چنار و گاهی از چوب گردو که ‏قطر دایره آن حدود یک متر و ارتفاع آن 25 تا 30 سانتیمتر است و بر دو سطح دایره ای شکل ‏جانبی آن پوست کشیده شده است.بر دو نقطه از بدنه  استوانه دو انتهای تسمه ای ثابت  شده که ‏نوازنده هنگام نواختن آن را به گردن می اندازد و به این ترتیب دهل در جلوی سینه و شکم او ‏طوری قرار می گیرد که سطوح پوست دار در جوانب  راست و چپ واقع می شوند.‏
نوازنده در دست راست خود چوبی به شکل عصا ولی کوتاهتر از عصا و در دست چپ ترکه ‏ای نازک و بلند می گیرد و با آنها بر روی سطوح پوستی می کوبد یا اینکه ترکه را به پوست ‏چپ می چسباند و با عصا به پوست راست می کوبد صدای نی این ساز ارتفاعی نا معین دارد.‏
دهل سازی کاملاً محلی و بیشتر با سرنا نواخته می شود.‏
ترانه های محلی ایلام
‏1- هوره:‏
این ترانه به گویش کردی و به صورت تک خوانی اجرا می شود و در بین عشایر ایلام و ‏کرمانشاه رواج دارد.هوره از ترانه های قدیمی است که احتمال می رود موبدان زرتشتی هنگام ‏نیایش در کنار آتشگاه به خواندن متون زرتشتی می پرداخته اند و امروزه به نام هوره خوانده می ‏شود.‏
در حال حاضر نیز در بین ایلات و عشایر مردان و زنان دور آتش می نشینند و شروع به خواندن ‏هوره می کنند. اشعاری که در هوره خوانده می شود معمولاً ده هجایی و غالباً با مضامین تغزلی ‏و حماسی است.‏
‏2-گورانی:ترانه های شاد با مضامین عاشقانه،اجتماعی حماسی است که با موسیقی اجرا می ‏شود.‏
‏3-ساریخوانی:ترانه های با آهنگی سوزناک با لهجه لری است که با کمانچه اجرا می ‏شود.مضمون آن عاشقانه است.‏
‏4-سیت بیارم:سیت بیارم یا بین عروس مراسم آواز خوانی دسته جمعی است که در جشنهای ‏عروسی خوانده می شود.در کردی این ترانه به هیومیه و در لری به سیت بیارم موسوم می باشد.‏
‏5-بزران بزران:ترانه ای است که با گویش کردی و لکی خوانده می شود.با آنکه مضمون ترانه ‏حالت شکایت دارد ولی آهنگ ترانه شاد است.‏
‏6-سوزه سوزه:این ترانه که به معنی سبزه با نمک است به گویش کردی و لکی خوانده می ‏شود.‏
‏7-کشکل شیرازی:این ترانه به معنای کوچولوی شیرازی است که لهجه لری خوانده می شود.‏
از شاخص ترین رقص های کردی ایلامی می توان به نمونه های زیر اشاره کرد که با آهنگ ها ‏و مزامین خاص خود اجرا می شوند:چپی-فتای-سه جا الپه ر-سی سما-الپه رگه-شانه شکی
معرفی یک نوازنده دوزله:‏
علی دوست فلاحتی یکی از معروفترین نوازندگان این ساز در منطقه ایلام می باشد.این هنرمند با ‏صدای سحر آمیز ساز خود،انسان را به یکباره دگرگون می کند.حتی در لحظه اول باز می مانیم ‏که صدایی با این قوت آیا از سازی بدین کوچکی بیرون می آید؟
هر چند که توانایی نوازنده شرط نخست بوده،مهارت و پشتکار و علاقه این هنرمند نیز اهمیت ‏بسزایی در نواختن دوزله را دارد.‏
علی دوست فلاحتی متولد ایلام در سال 1310 هجری شمسی است و در حال حاضر کارمند ‏بازنشسته محیط زیست می باشد و بیش از 50 سال است که به نواختن دوزله مشغول است.آقای ‏فلاحتی از چگونگی آشنایی خود با ساز دوزله این چنین می گویند:‏
هنگامی که کودک خردسالی بودم در مراسم جشنی صدای دوزله را شنیدم و به آن علاقه مند ‏شدم هر جا که صدای دوزله می آمد به آنجا می رفتم تا شاید روش نواختن آن را بیاموزم.ایشان ‏بعد از تهیه و ساخت دوزله ای  در هر فرصت  که صدای دوزله را می شنید به تمرین و نواختن ‏آن آهنگ می پرداختند و بارها آن آهنگ را تکرار می کردند تا به طور کامل آن را فرا می ‏گرفتند.او حتی امروز هم مترصد یادگیری دوزله است و خود می گوید که هنوز بسیاری از ‏چیزها را باید آموخت.آقای فلاحتی در مورد نحوه نواختن دوزله می گوید:‏
این ساز با نفس نوازنده که مانند مکیدن شیر مادر توسط نوزاد است و اصطلاحاً به آن بادگردان ‏می گویند و حرکت انگشتان و طرز قرار گرفتن آنها روی سوراخها نواخته می شود.در واقع ‏نوازنده در طول زمانی که به نواختن ادامه می دهد ساز را از دهان جدا نکرده و تنها از راه بینی ‏هوا را داخل و خارج می سازد.‏/س

 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.