سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

يابان‌زدايي 70 هزار هكتار از اراضي فارس

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان فارس گفت: پروژه‌هاي بيابانزدايي در سطح بيش از 70 هزار هكتار اراضي بياباني استان، اجرايي شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس سيد كاظم افزود: اعتبار مورد نياز براي اجراي اين طرح‌ها بالغ بر 70 ميليارد ريال است.

بردبار اين طرح را شامل نهالكاري، مديريت هرزآب، بذركاري و بذرپاشي، بوته كاري، حفاظت و قرق دانست و گفت: تاكنون اين عمليات در 6 درصد از سطح مناطق بياباني استان از جمله شهرستان‌هاي لارستان، لامرد، فراشبند، خنج، ني ريز، زرين‌دشت و مهر اجرا شده است.

وي مجموع مناطق بياباني استان را يك ميليون و 139 هزار هكتار عنوان و اضافه كرد: هم اكنون 700 هزار هكتار از مراتع فارس در آستانه بياباني شدن قرار دارد.

وي با بيان اين‌كه در سال‌هاي اخير ريزگردها مشكلات زيادي را براي جنگل‌هاي استان به وجود آورده‌اند، افزود: متاسفانه ريزگردها با نشستن بر روي درختان پهن برگ باعث اختلال در سيستم سوخت و ساز اين درختان و در نتيجه خشك شدن جنگل‌ها را فراهم مي‌كنند و اين در حالي است كه فارس ميزبان يكي از غني ترين رويشگاه‌هاي اصلي گونه منحصر به فرد بلوط در كشور است و از لحاظ وسعت جنگل در صدر كشور قرار دارد.

بردبار با بيان اين‌كه يكي از مهم‌ترين مشكلات سال‌هاي اخير را كه موجب وارد شدن صدمه به جنگل‌هاي زاگرس شده است، هجوم بي‌سابقه ريزگردها بيان و خاطرنشان كرد: متاسفانه خسارات و آسيب‌هاي ناشي از توليد ريزگردها در سطح كشور و استان فارس تاثيراتي منفي مختلفي رادر سطح شهرها، مناطق مسكوني، جاده‌ها، تاسيسات، مزارع و باغات برجاي گذاشته است.

وي با تاكيد بر لزوم حفظ منابع طبيعي استان و توجه جدي مسوولين در اين زمينه افزود: هر گونه دخالت نابه‌جاي انسان در اكوسيستم جنگلي موجب بهم خوردن تعادل در اين مجموعه مي‌شود و در نهايت ناپايداري اكوسيستم را به همراه خواهد داشت كه به ضرر انسان‌ها است.

وي همچنين شناسايي و تهيه نقشه 29 منطقه حساس و9 منطقه كانون بحراني فرسايش بادي، شناسايي و تهيه نقشه گنبدهاي نمكي و محدوده‌هاي تحت تاثير آنها در سطح استان، اجراي پروژه‌هاي بيابانزدايي به ترتيب اولويت در مناطق برداشت، حمل و رسوب فرسايش بادي و نهايتا ترويج طرح‌هاي مشاركت مردمي با گونه‌هاي بياباني سازگار با شرايط منطقه را از مهم‌ترين اقدامات انجام گرفته در اين زمينه عنوان كرد.

بردبار گفت: اميدواريم درآينده نزديك با هماهنگي هواشناسي فارس بتوانيم از تصاوير ماهواره‌اي استفاده كرده و روزانه و دقيق منشاء ريزگردها و توليد گرد و غبار را شناسايي كرده و در جهت تثبيت اين مناطق گام برداريم.
برچسب ها: بیابان ، زدایی ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.