سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

رهاسازی يک و نيم ميليارد حشره مفيد در مزارع نيشابور

معاون سازمان و مدير جهاد کشاورزي نيشابور از رهاسازي بيش از يک و نيم ميليارد حشره مفيد شامل زنبورهاي براکون و تريکوگراما در مزارع گوجه فرنگي و پنبه خبر داد.

مهندس سيدغلام‌رضا نبوي نامقي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد  گفت: این طرح برای کاهش مصرف سموم، جلوگيري از آلودگي محيط زيست، توليد محصول سالم و کاهش هزينه‌هاي توليد انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: مبارزه بيولوژيک با آفات نباتي در مزارع شهرستان، با توليد و پرورش حشرات مفيد از سال 75 با توليد سالانه 40 ميليون حشره مفيد آغاز شده و در حال حاضر با افزايش توليد چشمگيري که صورت گرفته، سالانه بيش از يک و نيم ميليارد حشره مفيد در مزارع رهاسازي مي شود.

وی خاطرنشان کرد: زنبورهاي براکون، لارو اکثر آفات مزارع را از بين مي‌برند و زنبورهاي تريکوگراما نيز ضمن تخم‌ريزي برروي تخم آفات، از تخم‌هاي آفات به منظور تغذيه لاروهاي خود استفاده کرده و در کاهش جمعيت آفات مزارع تاثير به‌سزايي دارند.

نبوی به استقبال کشاورزان از روش مبارزه بيولوژيک اشاره کرد و گفت: مبارزه بيولوژيک از طريق رهاسازي حشرات مفيد مورد استقبال توليدکنندگان و بهره‌برداران محصولات کشاورزي قرارگرفته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آزمايشگاه توليد و پرورش حشرات مفيد شهرستان، دو هزار و 900 هکتار از مزارع گوجه فرنگي و پنبه شهرستان‌های نيشابور، بردسکن، سرخس، سبزوار، خواف، تربت جام، فريمان، جوين، چناران، قوچان، فيروزه و مشهد را تحت پوشش قرار داده است./س 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.