سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

هموفیلی چیست ؟

بیماران هموفیلی خونریزی زیادی دارند !

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک بیماری هموفیلی به صورت ارثی از والدین منتقل می‌شود. این بیماری به علت الگوی خاص انتقال ارثی خود، تقریبا در تمام موارد در پسران دیده می‌شود. بیماری هموفیلی تقریبا هیچ‌گاه از پدر به پسر منتقل نمی‌شود.

فاکتورهاى زیادى در خون وجود دارند که در ایجاد لخته و توقف خونریزى نقش دارند. در افراد مبتلا به هموفیلى معمولا کمبود یکی از این فاکتورهاى انعقادى خون یا فقدان کامل این فاکتورها، مانع بندآمدن خونریزى می‌شود. هموفیلى نوع A و B از طریق نقص ژنى که روى کروموزوم X است، به ارث مى‌رسند.

ساختار کروموزومی دختران، به گونه‌ای است که دو کروموزوم X دارند، در حالی که پسرها داراى یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y هستند.

تقریباً حدود یک سوم کودکان مبتلا به هموفیلى، سابقه خانوادگى ابتلا به این بیمارى را ندارند. در این موارد، بیمارى مى تواند بر اثر جهش نوظهور یک ژن به وجود آید.

فاکتورهای انعقادی عوامل بسیار مهمی هستند که میزان خونریزی را در بدن کنترل می‌کنند. در واقع اگر این فاکتورها وجود نداشته باشند، بدن بر اثر کوچک‌ترین ضربه‌ای دچار خونریزی‌های شدید می‌شود.

سرعت خونریزى در مبتلایان به هموفیلى از افراد سالم بیشتر نیست، بلکه زمان آن طولانى‌تر است

انواع مختلفی از هموفیلی وجود دارد، اما شایع‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آنها هموفیلی A یا کمبود فاکتور 8 و هموفیلی B یا کمبود فاکتور 9 هستند.

این بیماریها، گاهی بسیار خفیف بوده و به راحتی در بدو تولد شناسایی نمی‌شوند، ولی با شیوع کمتر ممکن است آنقدر شدید باشند که فرد هر ماه مجبور به تزریق فاکتوری باشد که مقدار آن در بدن وی کم است./س


برچسب ها: هموفیلی ، ارثی ، خونریزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.