سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امير وليوند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشريح کرد؛

کاربردهاي مديريت دانش در ارتش جمهوري اسلامي ايران

فرمانده دانشگاه جنگ گفت: يکي از گام‌ها در کاربردي کردن مديريت دانش اين است که تجربيات خاص تاکتيکي را که حاصل خون شهدا است به کار گيريم و براي پيشگيري ها در جنگ هاي آينده استفاده کنيم.

امير سرتيپ دوم حسين وليوند در گفتگو با خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برگزاري همايش "مديريت دانش در آجا" گفت: ما اعتقاد داريم بزرگترين سرمايه، "سرمايه دانشي" است که همه صاحب اين سرمايه هستند و اگر از اين سرمايه درست استفاده نشود باعث به هدر رفتن سرمايه هاي ديگر مي شود.

وي افزود: مديريت دانش در بهره‌برداري از "سرمايه هاي دانشي" که ملموس و مشهود و يا ناملموس و يا نامشهود بوده و همچنين در زمينه مستندسازي مواردي که سال هاي بسياري زمان برده و به عرصه مطلوب و قابل قبولي رسيده است به ما کمک مي‌کند.

فرمانده دانشگاه جنگ تصريح کرد: افرادي که در زمينه هاي مختلف به کار مشغول هستند اگر تجارب چندين ساله اي که در ذهن و ضميرشان است را در کاغذ منعکس نکنند نسل بعدي نخواهد توانست از اين تجربيات بهره ببرد.

امير وليوند يادآور شد: بحث مديريت دانش چند سالي است که در ارتش مطرح شده اما در سال 90 تلاش هاي جدي‌تري در اين زمينه صورت گرفت و قرار شد که در تمام عرصه ها براي کاربردي کردن مديريت دانش، فرهنگ‌سازي شود.

وي ادامه داد: براي کاربردي کردن مديريت دانش، لازم بود که ابتدا در دانشگاه‌هاي ارتش، فرهنگ سازي صورت گيرد که در همين ارتباط، دانشگاه هاي فرماندهي ستاد، افسري امام علي(ع)، شهيد ستاري، علوم دريايي امام خميني(ره) در بوشهر و دانشکده علوم فارابي شروع به فرهنگ‌سازي کردند.

فرمانده دانشگاه جنگ گفت: در سال 90 در حوزه فرهنگ‌سازي، همه دانشگاه هاي ارتش کارگاه‌هايي را تشکيل دادند و بيش از 85 درصد خواسته‌هاي ما در بحث فرهنگ‌سازي، محقق شد.

امير وليوند سال 91 را سال استقرار و کاربردي شدن مديريت دانش خواند و تصريح کرد: براي برگزاري همايش مديريت دانش آجا، فراخوان مقاله داديم که با ارائه بيش از 200 مقاله، استقبال بسيار خوبي صورت گرفت و به دليل ارزنده بودن اکثر مقالات، داوران ما در انتخاب مقاله هاي برتر دچار

مشکل شدند اما در نهايت طي سه مرحله داوري، هشت مقاله برتر براي ارائه به همايش انتخاب شد.

وي در خصوص استفاده ديرهنگام از تجارب جنگ تحميلي اذعان کرد: ما بحث مديريت دانش را دير آغاز کرديم و شايد اين تاخير به دليل اين بود که در ارتش، بنا بر ملاحظات امنيتي، مستنداتي مانند عکس و فيلم نداشتيم و کسي در زمان جنگ تحميلي فکر نمي کرد که ممکن است زماني نياز به مستندات داشته باشيم.

فرمانده دانشگاه جنگ اضافه کرد: در سال هاي قبل، اين استنباط وجود داشت که به دليل عدم وجود مستندات، نگارش وقايع جنگ نيز فايده اي نخواهد داشت اما بعدها احساس شد که اين تفکر اشتباه بوده است و در واقع، عدم نگارش موارد مرتبط با جنگ و دفاع مقدس در حوزه هاي مختلف، اعم از خاطره نويسي، ثبت وقايع و برداشت هاي تاکتيکي مي‌تواند براي ما زيانبار باشد.

امير وليوند تصريح کرد: کاربرد مديريت دانش در اين زمينه است که وقايع را بدون تحليل، مطرح کنيم که اکنون کارکنان ارتش اقدام به اين کار کرده‌اند و به خصوص نيروي زميني در اين زمينه تقويم دفاع مقدس را در 20 جلد منتشر کرده است.

وي ادامه داد: يکي ديگر از گام‌ها در کاربردي کردن مديريت دانش اين است که تجربيات خاص تاکتيکي را که حاصل خون شهدا است به کار گيريم و براي پيشگيري ها در جنگ هاي آينده استفاده کنيم.

فرمانده دانشگاه جنگ تأکيد کرد: واقعيت اين است که ما محصولات تاکتيکي خوبي از دفاع مقدس داريم که مقداري از آن را مي توانيم براي جنگ آينده به کار گيريم.

امير وليوند در ادامه به همکاري ارتش با ساير نيروهاي مسلح، براي کاربردي کردن مديريت دانش، اشاره کرد و با بيان اينکه ما ارتباط خوبي با دانشکده فرماندهي و ستاد سپاه پاسداران و نيروي انتظامي داريم؛ افزود: هم ما در دانشگاه‌هاي سپاه و ناجا دانشجو داريم و هم آنها در دانشگاه هاي ارتش. اکنون نيز در حال رايزني براي تبادل استاد هستيم.

وي در پايان خاطرنشان کرد: مديريت دانش را بايد بسيار سهل و راحت بيان کنيم تا از منظر سربازان نيز قابل اجرا و عملي باشد چرا که فرآيند پيچيده، نتيجه بخش نخواهد بود.

گفتني است اولين همايش "مديريت دانش در آجا"، روز دوشنبه(91/4/26) با حضور امير سرتيپ موسوي جانشين فرمانده کل ارتش در سالن همايش‌هاي دانشكده فرماندهي و ستاد آجا برگزار شد.

انتهاي پيام/ش3

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.