سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

اثرات رطوبت هوا بر روی انسان

رطوبت هوا چیست ؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، رطوبت به بخار آب موجود در هوا گفته می شود. بخار آب کاملا شفاف است و نمی توان با چشم آن را دید، ولی اثر رطوبت زیاد به صورت قطره های آب روی اجسام می نشیند . هوا هم می تواند مقدار زیادی بخار آب را در خود نگه دارد و هم می تواند آن را به صورت ابر و یا مه درآورد. هرچه قدر هوا گرم تر باشد، مقدار رطوبت هوا نیز بیشتر می شود. رطوبت هوا و آلرژیرطوبت به طور مستقیم بر مقدار آلرژن ها (مواد حساسیت زا) موثر است.

رطوبت زیاد باعث افزایش گردوغبار و قارچ ها می شود و در نتیجه باعث ابتلا به
آلرژیمی گردد.رطوبت هوا و درد مفاصلرطوبت هوا باعث بالا و پایین رفتن مقدار مایعات بدن می گردد.هنگامی که رطوبت هوا زیاد می شود، برخی افراد دچار سردردو حتی درد مفاصلمی گردند.مفاصل دارای گیرنده هایی می باشند که نسبت به تغییرات رطوبت و درد حساس هستند.

رطوبت بیش از حد می تواند عروق پا را متورم کند و باعث درد زیادی گردد
.از آنجاکه غضروف مفاصلنیاز بهمقدار زیادی آب دارند، کم آبی بدنمی تواند باعث درد مفاصل گردد.هوای مرطوب باعث ورم بافت ها و افزایش درد آرتروز می گردد. رطوبت و چسبندگی بدنهیچ فردی از هوای گرم خوشش نمی آید.

هنگامی که رطوبت هوا زیاد می گردد، عرق کمتر از سطح پوست تبخیر می شود. درنتیجه ما احساس گرما و چسبندگی بدن می کنیم
. احساس گرما در هوای مرطوبرطوبت هوا باعث گرم شدن بدن می گردد.هنگامی که قطرات رطوبت هوا زیاد است، احساس گرمای بیشتری می کنید.پوست، به طور مداوم رطوبت خود را از دست می دهد (با تبخیر عرق). مقدار از دست دادن رطوبت پوست، برابر مقدار بخار آب موجود در هوا می باشد.به همین خاطر مناطق گرم صحرایی نسبت به مناطق مرطوب، توانایی زیادی در خنک کردن بدن دارا می باشند.یکی از دلایل اینکه گرمای هوا غیرقابل تحمل می شود، این است که رطوبت هوا بالا می رود.

 برای مثال فرض کنید رطوبت نسبی هوا 30 درصد و درجه حرارت 95 درجه می باشد، اما اگر رطوبت به 65 درصد برسد، درجه حرارت 95 درجه به نظر 117 درجه می شود
. بدن چگونه سرد می شود؟هنگامی که دمای محیط نزدیک به دمای بدن گردد، بدن با اعمال یک سری تغییرات، خود را خنک می کند.این تغییرات شامل عرق کردن، تغییر سرعت گردش خون و افزایش تعداد تنفس برای خنک نگه داشتن بدن است./س



برچسب ها: رطوبت ، اثر ، پوست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
سلام. با تشکر از مطلب مفیدتون. بهتر بود در مثالتون، دما را بر اساس سلسیوس ذکر می‌کردید نه بر اساس فارنهایت!
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۳ شهريور ۱۳۹۷
واقعا جالب است