سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

تاثیر سیگار بر بدن

استعمال دخانیات یک پدیده زیان‌بخش برای سلامت عمومی است و در حقیقت می‌‌توان آن ‌را مهم ترین آسیب برای سلامت عمومی دانست. هزینه‌های بهداشتی (سلامتی) سیگار کشیدن نه تنها در کشورهای توسعه یافته بلکه در کشورهای در حال توسعه نیز بالاست. با توجه به این حقیقت که زیان‌های سلامتی ناشی از سیگار به‌موازات گسترش مصرف سیگار بیشتر می‌شود، تعجب‌آور نیست که بگوییم بیماری‌های ناشی از دود سیگار در کشورهای در حال توسعه شایع تر است ، چرا که شیوع مصرف سیگار در این کشورها در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،سیگار کشیدن از طریق مکانیسم‌های متعددی سبب بیماری می‌گردد. دود سیگار محتوی بیش از 4000 ماده است و مطالعات دقیق سم‌‌شناسی روی تعداد نسبتاً کمی از سموم بالقوه انجام شده است. بعض سموم در گیاه تنباکو وجود دارند؛ تعداد دیگری از سموم در حین عمل آوری و اضافه کردن مواد شیمیائی خوش‌بو کننده و مزه‌آور به برگ‌های تنباکو و عده‌ای در اثر تجزیه حرارتی (PYROLYSIS) تنباکوی بعمل آمده، ایجاد می‌شوند.

 تاثیر سیگار بر پوست

كشیدن سیگار باعث ایجاد چین و چروك در پوست شده و آن را نحیف و خراب می‌سازد؛ همچنین رنگ پوست و بیش از همه چهره شما را كدر می‌كند. در حقیقت افراد سیگاری در سنین حدود 40 و 50 سالگی معمولا به اندازه 20 سال پیرتر به نظر می‌رسند. البته اگر این افراد زود و بموقع متوجه شده و سیگار را ترك كنند، شاید برخی از این تأثیرات قابل جبران باشد.


دلایل زیادی برای این مساله وجود دارد. در مطالعات انجام گرفته مشخص شده است كه سیگار كشیدن در حقیقت با ایجاد تغییراتی باعث از بین رفتن كلاژن پوست كه وظیفه حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را بر عهده دارد، می‌شود و بدون داشتن این خاصیت ارتجاعی، پوست قادر نخواهد بود به حالت اولیه خود باز گردد و در نتیجه چین و چروك‌های ایجاد شده در سطح پوست باقی می‌مانند.


همچنین نیكوتین موجود در سیگار باعث باریك شدن رگ‌های خونی شده و این امر از جریان مناسب خون در مویرگ‌ها جلوگیری می‌كند. مویرگ‌هایی كه در حقیقت مسوول تغذیه پوست هستند و زمانی كه قادر نباشند وظیفه خود را به نحو درست انجام دهند، چین و چروك‌ها و علائم بیشتر و عمیق‌تر پیری زودرس در سطح پوست به وجود می‌آید.

سیگار و رنگ پوست

پوست صورت افراد سیگاری معمولاً درخشش طبیعی خود را نیز از دست می‌دهد. به مرور زمان پوست صورت این افراد به جای رنگ معمولی و صورتی، با رنگ خاكستری ملایم جایگزین می‌شود كه علت این پدیده، كاهش میزان مواد مغذی مورد نیاز پوست و جریان اكسیژن همراه خون است.

سیگار و التیام یافتن پوست

از آنجا كه سیگار، جریان خون و اكسیژن دریافتی پوست را كاهش می‌دهد، روند بهبود و التیام التهاب‌ها و زخم‌های پوستی را نیز با مشكل مواجه می‌سازد. به همین دلیل افراد سیگاری نسبت به سایرین برای بهبود جراحات و زخم‌های ایجاد شده معمولاً به زمان بیشتری نیاز دارند./س.

برچسب ها: تاثیر ، سیگار ، پوست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.