سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

نخستین گام درمدیریت پسماند شناخت دقیق منابع تولید است

استاد وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: نخستین گام در مدیریت پسماند، شناخت دقیق و صحیح منابع تولید پسماند و ویژگی های آن است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ دكتر‘سهند جرفی’ دوشنبه دركارگاه آموزشی مدیریت پسماندهای شهری درسالن اجتماعات فرمانداری ویژه دزفول افزود: در مدیریت پسماندها باید به امرآموزش و فرهنگ سازی توجه ویژه داشت زیرا بهترین سیستم های بازیافت هم اگر احداث شوند تا زمانی كه فرهنگ سازی صورت نگیرد نتیجه بخش نخواهد بود.

وی گفت: 22 نوع بیماری بطور مستقیم در مدیریت نامناسب مواد زائد مرتبط با زباله بوجود می آید كه در این راستا باید جلوی بازیافت غیرمجاز را گرفت و به مردم آگاهی كافی داده شود.

دكترجرفی مواد زائد را یكی از علل گرم شدن هوا دانست و گفت كه این مواد با انباشته شدن و سوختن باعث گرم شدن هوا می شوند.

وی بخش آلی پسماند تجاری حاصل از مناطق مسكونی و تاسیسات تجاری را پسماند غذایی ، انواع كاغذ ، مقوا ، انواع پلاستیك ، منسوجات ، لاستیك ، چرم ، چوب و گردو خاك برشمرد و گفت: مواد زائد بخش های ایزولاسیون ، فرآورده های خونی انسان ، زائده های پاتولوژیك ، زائدات آلوده از بخش های جراحی و اتوپسی ، زائدات آلوده آزمایشگاهی ، زائدات تیزو برنده و غیره بخشی از پسماندهای بیمارستانی هستند كه نیاز مبرم به مدیریت صحیح دارند تا افراد در جمع آوری و بازیافت دچار آسیب و بیماری نشوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز تاكید كرد كه پسماندهای خطرناك صرفا در كارخانجات و پتروشیمی ها تولید نمی شوند بلكه در روستاها نیز پسماند خطرناك تولید می شود و باید آگاهی كافی به جامعه داده شود تا پسماندهای مختلف را شناسایی و تدابیر مناسب در این خصوص دیده شود.

مهندس ‘ عبدالرضا احسانی نیا ’ سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز زباله را یكی از عوامل برهم زننده زیست محیط انسان دانست و گفت: دردزفول سرانه تولید زباله در روز250 تن گزارش شده كه سهم هر نفر 850 گرم است.

احسانی نیا تصریح افزود: با افزایش جمعیت ، تولید زباله نیز افزایش می یابد كه در این راستا باید تدابیر لازم را دید و مسوولان، خانواده ها را به تولید كمتر زباله هدایت كنند زیرا برای دفع این زباله ها مكان مناسبی وجود ندارد و با دفع سنتی آنها آسیب های زیادی به اكوسیستم و محیط زیست وارد می شود.

‘ فرهاد قلی نژاد’ رییس اداره حفاطت محیط زیست دزفول دراین كارگاه آموزشی با ارایه گزارشی، سرانه تولید پسماند را در دزفول بیش از سهم سرانه كشور دانست و گفت: پسماندها به پنج نوع پسماندهای شهری یا خانگی، عفونی بیمارستانی ، كشاورزی ، صنعتی و ویژه تقسیم می شوند.

وی افزود: دزفول با داشتن 34 درمانگاه كوچك و بزرگ مقدار زیادی پسماند ویژه عفونی تولید می كند.

قلی نژاد مراحل مدیریت پسماند را تولید ، ذخیره سازی ، جمع آوری ، حمل ، دفع ، پردازش و مراقبت های پس از دفع دانست و گفت: سوزاندن و انباشتن زباله های خانگی در فضای باز ممنوع است و قانون جرایمی را برای متخلفان در نظر گرفته است.

وی گفت: طبق قانون ، نگهداری حریم جاده ها برعهده راه و ترابری است لذا درخواست می شود تا با نصب تابلوها و سطل زباله ها در حاشیه جاده های ورودی شهرستان دزفول از میزان زباله های رهاسازی شده در این نقاط كاسته شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول خاطرنشان كرد كه با وجود توریستی بودن رودخانه دز و حضور گردشگران در پارك های ساحلی ، روزانه مقدار زیادی زباله به رودخانه دز ریخته می شود كه با وجود جمع آوری بخشی از آن توسط شهرداری دزفول زنگ خطری برای اكوسیستم این رودخانه به حساب می آید.

وی در ادامه تشكیل كارگروه مدیریت پسماندها در سال 1384 در شهرستان دزفول را یادآور شد و اظهار داشت: در این مدت این كارگروه دستاوردهای خوبی داشته كه تخصیص سه دستگاه امحاء زباله برای بیمارستان های شهرستان، دریافت مجوز احداث كارخانه بازیافت زباله، تشكیل ستاد پاكسازی شهرستان دزفول و اختصاص خودروهای مكانیزه حمل زباله به تعدادی از روستاهای بخش مركزی به منظور ساماندهی پسماندهای روستایی از جمله آنها است. /س
برچسب ها: نخستین ، مدیریت ، منابع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.