سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

گسترش روابط اقتصادی و مبادلات تجاری ایران و روسیه

معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور اقتصادی وزیر كشور گفت: برخلاف تعاملات بسیار خوب و عمیق، روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه گسترش لازم را نداشته است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، محمودزاده  در آیین آغاز به كار نشست کارگروه همکاری‌های مشترک منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در تبریز، افزود: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه حدود 5/2 میلیارد دلار است كه با توجه به ظرفیت ها و امكانات مختلف دو طرف در زمینه های اقتصادی، صنعتی و بازرگانی این میزان مبادله بسیار ناچیز است.

وی گفت: این در حالی است كه ایران با كشورهای به مراتب پایین تر از روسیه از جهت اقتصادی و تجاری، حجم مبادلات تجاری وسیع تری دارد كه باید مسوولان و فعالان بخش خصوصی دو طرف برای جبران كاستی ها تلاش های وافری انجام دهند.

محمودزاده اظهار كرد: هم اكنون روابط دوستانه میان مردم و روسای جمهوری ایران و روسیه برقرار است كه باید از چنین مزیتی برای به ثمر نشستن اهداف تجاری بلند مدت به بهترین شكل ممكن بهره برد.

وی چشم اندار مبادلات تجاری بین ایران و روسیه را حداقل 10 میلیارد ریال پیشنهاد كرد و گفت: این رقم می تواند با توافق دو طرف در مرحله نخست اجرایی شده و در مراحل بعدی به ارقام بسیار بالاتری دست یابد.

محمودزاده با تاكید بر نقش استان های ایران و روسیه در افزایش مبادلات تجاری دو طرف، یاد آور شد: لازم است علاوه بر بستر سازی برای بسط روابط بیشتر میان مسوولان و مدیران اجرایی، نسبت به احیای جایگاه و فعال سازی بخش های خصوصی نیز اهتمام ویژه ای صورت بگیرد، چرا كه وجود 31 استان مستعد و با ظرفیت در ایران و چندین استان مهم در روسیه این زمینه ها را می تواند بارور سازد.

وی اضافه كرد: برای افزایش مراودات اقتصادی و بهره مندی از ظرفیت های مناطق مختلف دو كشور باید نسبت به تبادل تجربیات و نیز فراهم سازی تسهیلات لازم و كافی برای حضور فعالان اقتصادی ایران و روسیه تلاش شود.

محمودزاده برگزاری نمایشگاه مختلف استانی، ساماندهی و تشكیل بانك های اطلاعاتی، اجرایی كردن توافقات قبلی بین استان های دو كشور، نظارت بهینه در توسعه روابط و تلاش های دولتی و خصوصی را از جمله رویكردهای لازم برای توسعه همكاری های استانی بین ایران و روسیه عنوان كرد.

وی گفت: تلاش مشترك مسوولان دو كشور و استانداران دو طرف باعث تقویت روح تعاون، همكاری و دوستی بیش از پیش در ساماندهی همكاری های استانی خواهد شد./س

برچسب ها: گسترش ، روابط ، تجاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.