سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتظارات مردم مصر از مرسي در آستانه تشكيل كابينه دولت مصر

عبدالمنعم سعيد، انديشمند مصري در سرمقاله امروز خود در روزنامه الاهرام مصر، نوشت؛ هرچه به تشكيل كابينه دولت مصر توسط محمد مرسي نزديك مي شويم، انتظارات مردم اين كشور از رئيس جمهور منتخبشان افزايش مي يابد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، عبدالمنعم سعيد در نوشته خود مي افزايد: در روزهاي اخير، نگراني انقلابيون و مردم مصر از برخي اقدامات محمد مرسي همچون بازگشت به نظر شوراي نظامي و دادگاه عالي قانون اساسي مبني بر انحلال پارلمان افزايش يافته و مردم، پذيرش دوباره انحلال پارلمان را عقب گردي دوباره از سوي مرسي و كوتاه آمدن از اهداف انقلاب ارزيابي مي كنند.
 
وي اظهار مي دارد؛ اقشار مختلف مصر پس از رهايي از حكومت 30 ساله حسني مبارك، خواهان اصلاحات بنيادين در امور كشور خود هستند كه اقدامات اخير محمد مرسي در همراهي با نظاميان و تائيد حكم دادگاه عالي قانون اساسي، از جمله كارهايي است كه به نااميدي مردم از روند اصلاحات منجر شده و همچنين نوعي بي تفاوتي سياسي در مردم را ايجاد مي كند.
 
عبدالمنعم سعيد با هشدار به احزاب مختلف كشور مصر، از رهبران آنها مي خواهند در صورت دعوت مرسي، در كابينه دولت حضور يابند و به تشكيل حكومت وفاق ملي كمك كرده و در جهت منافع آينده مردم مصر قدم بردارند.
 
وي در ادامه مقاله خود، چندين گزينه براي موفقيت دولت آينده مصر به رياست مرسي مطرح مي كند كه به گفته او، انتظارات انقلابيون و ديگر اقشار مردم مصر با اجراي صحيح آنها برآورده خواهد شد كه از جمله آنها مي توان:
 
1- آغاز گفتگوهاي ملي بين نيروهاي سياسي و بازگشت به اصول اوليه انقلاب كه در آن هرگونه استبداد و ظلم به مردم محكوم شده و خواهان تساوي حقوق همه ملت مي باشد.
 
2-از سر گيري نشست هاي پارلمان كه اكثريت كرسي آن را اسلامگرايان با راي مستقيم مردم بدست آوردند و صدور حكمي مبني بر لغو احكام صادره از شوراي نظاميان و دادگاه عالي قانون اساسي مصر كه برخلاف خواست همگاني مردم مصر است.
 
3- همكاري و مشاوره مرسي با شخصيت هاي مهم سياسي همچون ايمن نور رئيس حزب الغد و حمدين صباحي رئيس حزب الكرامة كه از رقيبان وي در دور اول انتخابات رياست جمهوري بشمار مي رفتند و در بين مردم از جايگاه ويژه اي برخوردارند.
 
4-تلاش براي بازگرداندن نظاميان به پادگانها، طبق آن چيزي كه مرسي در سخنراني هاي متعدد خود در آغازين روزهاي انتخابش به عنوان رياست جمهوري بر آن تاكيد كرد و صدور حكمي مبني بر انفصال افراد نظامي از منصب هاي دولتي و حمايت از آنها در جهت حفظ مرزهاي مصر.
 
5- اجراي برنامه هاي اقتصادي مناسب كه در جهت حمايت از اقشار ضعيف مصر باشد و طراحي برنامه اي كه به شكوفايي و افزايش سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف اقتصاد اين كشور منتهي شود.
 
عبدالمنعم سعيد بخش گردشگري مصر را به عنوان مهمترين بخش درآمدزا براي اقتصاد اين كشور معرفي مي كند كه بسياري از مردم مصر با اين بخش به صورت مستقيم روبرو هستند و به افزايش رفاه حال آنها منجر مي شود.
 
6-اتخاذ سياست خارجي متناسب با واقعيت هاي امروزه جهان كه طبق آن ارتباط با همه كشورها براساس احترام متقابل بوده و دوري از رژيم صهيونيستي به دليل افزايش ميزان نفرت از اين رژيم در بين كشورهاي منطقه و عدم همراهي با سياستهاي استعماري آمريكا و توقف همكاري هاي امنيتي و سياسي كه در دوران حكومت حسني مبارك با روساي جمهور آمريكا منعقد شده است.
 
7-ايجاد تغييرات بنيادين در موسسات نظامي و قوه قضائيه اين كشور كه براساس آن، مردم اين كشور به طور آزادانه بتوانند درخواست خود را به اين نهادها برده و به حق قانوني خود، دست يابند.
 
8-پياده سازي طرح هايي از سوي دولت كه به كاهش فقر و بيكاري در مصر بيانجامد و ميزان استقلال مالي را در افراد افزايش دهد.
 
9-برقراري رابطه مستحكم با كشورهاي اسلامي كه از جمله آنها ايران و تركيه است و افزايش همكاري هاي دوجانبه در زمينه اقتصادي و فرهنگي با اين دو كشور كه از قدرت هاي منطقه اي به شمار آمده و نقش تعيين كننده اي در مناسبات منطقه و نزديكي ديدگاه هاي كشورهاي اسلامي منطقه دارند.
 
عبدالمنعم سعيد در پايان مقاله خود، با اذعان به چالش هاي موجود در گذار مصر به دمكراسي، محمد مرسي رئيس جمهور منتخب اين كشور را به اتخاذ سياستهاي موافق با ملت مصر دعوت مي كند و از مرسي مي خواهد، با توجه به انتخاب كابينه اي متشكل از شخصيت هاي تاثيرگذار در مصر، آينده اي روشن همراه با توسعه همه جانبه در زمينه هاي مختلف براي مردم مصر، ايجاد كند.

برچسب ها: مرسی ، مصر ، کابینه ، مردم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.