سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/ برای نخستین بار در کشور :

تولید نانوساختارهای محرک رشد گیاه در آذربایجان غربی

پژوهشگران جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی موفق به تولید نانو ساختارهای چند جزئی فلزی به عنوان محرک هورمون رشد در گیاهان شدند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه ، پژوهشگر جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگاران در محل جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی اظهار داشت: به همت پژوهشگران جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی چهار نانو ساختار محرک رشد گیاه برای نخستین بار در کشور در ارومیه تولید شد.

به گفته وی نانو ساختارهای جدید از ترکیبات اکسید فلزی و ارگانو متالیک چند جزئی هستند که برای بررسی در حوزه کشاورزی تولید شده است.

پوریا بی‌پروا لنگرودی افزود: در فاز نخست این پروژه فرآیند تولید ارزان قیمت نمونه‌ها در مقیاس نیمه صنعتی با موفقیت به نتیجه رسید و در فاز دوم بررسی‌های تاثیر این نانو ساختارها بر روی محصولات استراتژیک حوزه کشاورزی مورد مطالعه قرار گرفت.

پژوهشگر جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی از موفقیت و تاثیر آزمایش این نانو ساختارها بر گونه‌های سیب پایه کوتاه، برنج و دانه روغنی کلزا برای نخستین بار در کشور خبر داد و افزود: زمان کوتاه جوانه‌زنی، افزایش رشد گیاه، افزایش جذب عناصر غذایی، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و افزایش محصول گیاهان از نتایج این آزمایش‌هاست.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در این نهاد همچنین با اشاره به اینکه این ساختارها نمونه خارجی و داخلی ندارند، اضافه کرد: هزینه تولید این مواد در مقابل استفاده از کودهای شیمیایی و مواد موجود حدود 75 درصد کمتر است که این امر باعث افزایش تولید با صرف هزینه ای به مراتب کمتر است.

بی‌پروا متفاوت بودن خواصی را که در مقیاس نانو تشکیل می‌شوند دلیل استفاده روزافزون از مواد در مقیاس نانو یا همان یک میلیاردم دانست.

وی مکانیسم عمل این نانوساختارها را تاثیر بر روی سیستم هورمونی گیاهان همچون اکسین، جیبرلین، سیتوکینین و... عنوان کرد و افزود: این مکانیسم باعث بزرگ شدن سلول گیاهی، طویل شدن ساقه گیاه، تولید ریشه، تولید آوندهای چوبی، افزایش رشد جوانه راسی، جلوگیری از رشد جوانه جانبی،‌ تشکیل میوه، بزرگ شدن میوه، تشکیل گرهک در ریشه گیاهانی که دارای باکتری‌های تثبیت‌کننده نیتروژن هستند، بیوسنتز پروتئین و RNAو اثرات دیگر می‌شوند که در کل این مواد طیف گسترده‌ای را از نظر واکنش‌های رشد و نموی در گیاهان سبب می‌شوند.

پژوهشگر جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی افزود نانو ساختار چند جزئی ZW-1 ، CW-1 ، FW-1 و Multi Mix بر پایه فلزات حیاتی مورد استفاده گیاهان شامل روی، مس، آهن، منگنز و کبالت با تکنولوژی نانو و در مقیاس نیمه صنعتی با مواد پایه و ارزان قیمت کاملا داخلی ساخته شده‌اند.

وی ادامه داد: این مواد با توجه به ساختار نانومتری خود می‌توانند به راحتی از طریق قسمت‌های مختلف گیاه شامل اندام‌های هوایی از طریق پاشش و ریشه گیاهان از طریق آب و خاک جذب شوند و با تاثیر بر روی گیاهان دوره رشد آنها را سریع‌تر کرده و در زمان کوتاه‌تری به ثمردهی برسند به طوری که به راحتی می‌توانند دوره کم‌آبی را پشت سر بگذارند.

وی گفت: با توجه به اینکه کشاورزی و تولید محصولات غذایی همواره از دیرباز به عنوان مهم‌ترین رکن توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها قلمداد می‌شدند و تامین محصولات غذایی سالم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها بوده، توجه و حساسیت مدیران سیاسی، تولیدی و پژوهشگران بر روی این مقوله می‌تواند کشور را از ورود بسیاری از محصولات مورد نیاز مردم بی‌نیاز کند بنابراین در برهه کنونی اهمیت این موضوع می‌تواند بیشتر از سلول‌های بنیادی برای مراکز تحقیقاتی و صنعتی در حوزه کشاورزی باشد.

بی‌پروا فناوری‌های نوین از جمله بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی را به عنوان کلید حل معضلات کشور به ویژه در بخش کشاورزی دانست.

سرپرست این تیم تحقیقاتی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و چندین پروژه علمی خاتمه یافته و در حال انجام در زمینه نانو فناوری اضافه کرد: در نیم قرن گذشته شاهد حضور حدود پنج فناوری عمده بودیم که باعث پیشرفت‌های عظیم اقتصادی در کشورهای سرمایه‌گذار و ایجاد فاصله شدید بین کشورهای جهان شد متأسفانه در کشور ما به دلیل فقدان جرات علمی و عدم تصمیم‌گیری به موقع به این فرصت‌ها پس از گذشت سال‌های طلائی آن بها داده می‌شد که البته سودی هم برای ما به ارمغان نمی‌آورد، همچون فنآوری الکترونیک و کامپیوتر در دو سه دهه گذشته که امروزه با وجود توانایی دانشگاهی و داشتن تجهیزات آن هیچگونه حضور تجاری در بازارهای چند صد میلیاردی آن نداریم. فناوری نانو جدیدترین این فرصت‌هاست که کشور ما باید برای حضور یا عدم حضور در آن خیلی سریع تصمیم خود را اتخاذ کند.

وی اظهار امیدواری کرد کشور عزیزمان ایران با داشتن بیش از یک هزار عضو هیئت علمی و حدود 2000 محقق کارشناس ارشد و دکتری که در زمینه فناوری نانو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحقیق و پژوهش هستند همچنین با داشتن حدود 30 شرکت بزرگ و کوچک که تولیداتی مبتنی بر فناوری نانو دارند و برخی از محصولات آنها به بازارهای خارجی صادر می‌شود و حضور 70 شرکت کوچک و متوسط در حال توسعه فناوری برای ورود به بازار مسیری غیر از دیگر فناوری‌ها را در پیش گرفته است.

پژوهشگر جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: کارهای تحقیقاتی بیشتر و کامل‌تر بر روی مقاومت گیاهان استراتژیک و با اهمیت در مقابل خشکسالی و بررسی‌های مولکولی و ژنتیکی آنها با استفاده از محیط‌های کشت بافت گیاهی در مرکز بیوتکنولوژی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی زیر نظر سیاوش همتی و علیرضا امیرصادقی بر روی گونه سیب پایه کوتاه و در پژوهشکده علوم و فناوری زیستی زیر نظر فاطمه رحمانی و ارغوان پیمانی بر روی گیاهان زود ثمر ده روغنی (کلزا و سویا) در حال انجام است همچنین بررسی‌های کامل‌تر در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی به منظور چگونگی عملکرد این نانو ساختار و مکانیسم عملشان در چند مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی در حال بررسی است.

وی افزود: تحقق چنین پژوهش‌های ارزشمند و اثرگذاری در بسترهای علمی خاصی چون جهاد دانشگاهی با چنین کم و کیفی قابل تحقق است و در این نهاد انقلابی پژوهشگران با تعهد، تخصص خود را منجر به رویش‌های مبارکی می‌کنند که کشور را در زمینه‌های مختلف به نکته تعالی در سطح دنیا می‌رساند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.