سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندرعباس /

مقارنه ماه ومشتری سحرگاه یكشنبه دربندرعباس رصد شد

دبیر آكادمی فیزیك و نجوم دانشگاه پیام نور هرمزگان گفت: دو پدیده مقارنه ماه و مشتری و قرار گیری خورشید بر كعبه (قبله یابی)سحرگاه امروزیكشنبه 25 تیر ماه در بندرعباس رصد ش

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس محمدامین پاسلار زاده افزود: مقارنه ماه و مشتری كه بی تردید یكی از پدیده های شاخص نجومی سال 91 است هنگامی زمانی رخ می دهد كه اجرام آسمانی، از دید ناظر زمینی در نزدیك ترین حالت به هم قرار گیرند.

وی ادامه داد: این مقارنه كه مشتری از كنار سمت روشن ماه  می گذرد در بامداد 25 تیر ماه ساعت سه و سی دقیقه بامداد در بندرعباس رصد شد.

وی تاكید كرد: مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی از نظر فاصله با خورشید، پنجمین سیاره بعد از عطارد و زهره و زمین و مریخ بوده كه معمولا چهارمین شی درخشان آسمان میباشد (بعد از خورشید، ماه و زهره) اگرچه گهگاه مریخ درخشانتر به نظر می رسد.

وی ادامه داد: جرم مشتری دو و نیم بار از مجموع جرم سیارهای سامانه خورشیدی بیشتر و318 بار بزرگ تر از جرم زمین است.

دبیر آكادمی فیزیك و نجوم دانشگاه پیام نور هرمزگان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قرار گیری خورسید بر فراز كعبه در 25 تیرماه ، بیان كرد: دراین روز قبله یابی انجام می شود.

پاسلار زاده تصریح كرد: تعیین قبله در هر نقطه از جهان با توجه به قراردادهای موجود و همچنین انحنای سطح زمین مستلزم محاسبات پیچیده است.

وی یادآورشد: در كشور جهت كعبه و شهر مكه مایل به جنوب غرب بوده و هرچه به سمت جنوب حركت كنیم به سمت غرب و هر چه به سمت شمال غربی پیش رویم به سمت جنوب انحراف می یابد.

وی اظهار داشت: ظهرهای هفت خرداد و 25 تیر ماه هر سال، خورشید در بالاترین نقطه خود بر فراز شهر مكه قرار می گیرد بنابراین خانه كعبه در این زمان بدون سایه است.

دبیر آكادمی فیزیك و نجوم دانشگاه پیام نور هرمزگان بیان داشت: زمان ظهر مكه و مطابقت آن با ساعت رسمی كشور در برای 25 تیر ماه ساعت 13:57 می شود./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.