سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

مهترین عامل تهدیدکننده استقلال شوراهای شهرستان، نبود منابع مالی است

رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند گفت: مهترین عاملی که استقلال شوراهای شهرستان را با توجه به گستردگی حوزه فعالیت اعضای شورا، تهدید می کند نبود منابع مالی به حد کافی و لازم است.

"ناصر پیرمردی" در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن ضمن اشاره به بیانات ارزشمند مقام معظم و معزز رهبری در خصوص جایگاه و نقش شورا، افزود: مقام معظم رهبری فرموده اند که اعضای شوراها باید قدردان مشارکت مردم باشند و خود را وقف خدمتی کنند که بر زندگی روزمره اهالی شهر و روستا دارای تاثیری مستقیم و نزدیک است.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه شورا از دیدگاه تاریخ تصریح کرد: شاهنامه فردوسی ضمن نقل داستان حکومت جمشید به پایه های کشورداری در ایران باستان به مواردی چون مدیریت، برنامه ریزی، ساماندهی و پرداختن به کنترل طرحها در آن روزگار اشاره دارد که برنامه های 50 ساله توسعه بزرگترین امپراطوری تاریخ را بر اساس شور و مشورت ارائه می دادند.

این مسئول ادامه داد: در آن زمان دولت بزرگ ماد بر اساس وحدت بین سران قبایل شکل می گیرد و بنا به روایت تاریخ در دوران هخامنشیان ایران یا نظام شورایی اداره می شد و زمانی که داریوش بزرگ کشور را سرو سامانی داد در جمع فرماندهان اعلام کرد که برای اداره کشور هر صنفی یک نفر را انتخاب کرده و کشور را اداره کنند و از این رو هخامنشیان را می توان اولین حکومت مردم بر مردم دانست.

رییس شورای اسلامی شهرستان دماوند با بیان اینکه دوران قاجاریه زمینه ای برای شکل گیری نظام شورایی بود، به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اردیبهشت ماه سال 1358 با صدور فرمان تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی، آیین نامه شوراها تهیه و از تصویب مجلس گذشت و سرانجام در نهم اردیبهشت ماه سال 1378 اولین مرحله شوراهای شهر و روستا کار خود را آغاز کرد.

پیرمردی به آغاز فعالیت شوراهای اسلامی شهرستان در دماوند اشاره و خاطرنشان کرد: شهرستان دماوند که همچون نگینی در آسمان پرفروغ کشورمان می درخشد نیز از این موهبت الهی بهره مند گردید.

وی با اشاره به پتانسیل های موجود در شهرستان، تصریح کرد: دماوند در حلقه اتصال سه استان تهران، سمنان و مازندران قرار گرفته است و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و داشتن آب و هوایی معتدل و قرار گرفتن آن در دو محور استراتژیک تهران و فیروزکوه دارای ظرفیت و پتانسیل های مطلوبی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

این مقام مسئول به فعالیتهای شوراهای اسلامی شهرستان اشاره کرد و افزود: شورای شهرستان دارای هفت عضو فعال می باشد که پنج نماینده آن در شهرهای دماوند، رودهن، آبعلی، آبسرد و کیلان و دو نماینده دیگر نیز در بخشهای مرکزی و رودهن حضور داشته و مسائل و مشکلات شهرستان را مورد بررسی قرار می دهند.

رییس شورای اسلامی شهرستان با اشاره به اینکه این شورا بطور منظم و بر اساس ضرورت جلسات خود را در مرکز شهرستان برگزار می کند، خاطرنشان کرد: با ایجاد ارتباط بین شوراهای بخش و روستا در مرکز شهرستان هنوز جایگاه و نقش شورا برای مردم ناشناخته است که این مهم به علت ارتباط یک سویه بین شورای شهرستان و شورای روستاها است.

پیرمردی با بیان اینکه شوراها مخصوصا شورای شهرستان همچنان راه طولانی را در پیش دارد، بیان داشت: دعوت کتبی از مدیران شهرستان و تقاضا مساعدت، بررسی مشکلات اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، اقتصادی و بهداشتی در سطح شهر، بخش و روستا، شناسایی پروژه های نیمه تمام در سطح شهرستان و پیگیری نیازهای مردمی، بررسی مصوبات شوراهای شهر و روستا و انعکاس آن به شوراهای بالادست، نقد و بررسی و ارزیابی عملکرد ادارات در سطح شهرستان، تشکیل جلسات کارگروهی و غیره و حل مشکلات شورا با دیگر نهادها بطور دوستانه از موارد مورد بررسی در شورای شهرستان است.

وی در ادامه با اشاره به نبود منابع مالی در حوزه شوراهای شهرستان، خاطرنشان کرد: کمبود امکانات در شورای شهرستان با توجه به گستردگی فعالیت شوراها در سطح منطقه موجب شده از بسیاری نیازهای اولیه چون وسیله نقلیه، پرداخت حق جلسه و حق الزحمه اعضای شورا در زمان ماموریت محروم بود و برای ابتدایی ترین نیزها وابسته به دستگاه های اجرایی چون شهرداری ها باشیم./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.