سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

جهانی شدن طاق بستان یا منوریل؟

آیا شانس ثبت جهانی شدن طاق بستان با اجرای طرح منو ریل کاهش می یابد؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

طرح قطار شهری که چند سالی است در جلسات متعدد و از زبان رسانه ها مدام از آن سخن به میان می آید، پس از کش و قوس های فراوان حدود شش، هفت ماهی می شود که عملیات اجرایی آن در شهر کرمانشاه آغاز شده است.

می گویند: قرار است در طرح منوریل کرمانشاه  مسیر طاق بستان تا فردوسی را به طول 13 کیلومتر طی شود.

اما در آن سوی داستان، پروژه بزرگ ساماندهی طاق بستان برای ثبت جهانی شدن نیز در دست اقدام است

از این سوی برای جهانی شدن طاق بستان، سازه ای با ارتفاع بیش از هفت متر نباید در حریم طاق بستان وجود داشته باشد و از آن سوی منوریل می خواهد در آسمان طاقبستان به پرواز درآید.


حسین راعی که اخیرا از سمتش در معاونت میراث فرهنگی استان کرمانشاه استعفا داه است، در این خصوص می گوید: ده ها بار با مسئولین شورای شهر، استانداری و پروژه قطار شهری کرمانشاه صحبت کرده ایم و در خصوص ضوابط میراثی فعالیت در حریم آثار تاریخی راگوشزد کرده ایم.

او معتقد است: اگر این پروژه به هر صورت از پل ولایت  تا طاق بستان اجرا شود شانس ثبت جهانی شدن این مجموعه 50 درصد کاهش می یابد.

مدیر پایگاه ثبت جهانی شده بیستون می گوید: سازمان جهانی یونسکو دارای قوانین و مقررات خاص خود است و ما برای ثبت کردن اثری در این لیست جهانی موظفیم که قوانین حفاظتی آن را رعایت کنیم.

راعی می گوید: بر اساس یکی از این قوانین جهانی نباید سازه ای با ارتفاع بیش از 7 متر در حریم مجموعه باشد، در حالی که ارتفاع نهایی منوریل به بیش از 15 متر هم می رسد.

او می گوید: ما منکر تکنولوژی نیستیم اما معتقدیم که باید در کنار تکنولوژی، به آثار تاریخی گذشتگانمان نیز احترام بگذاریم و این پروژه را بدون ارتفاع و به صورت تراموا از این مسیر عبور دهیم.

راعی معتقد است؛ اگر این پروژه به صورت منوریل از مسیر بلوار طاق بستان بگذرد، کما اینکه این چنین هم دارد می شود، ثبت جهانی شدن طاق بستان با مشکل جدی روبه رو خواهد شد.

طاق بستان در حال ثبت جهانی شدن است و پرونده آن به همراه 50 پرونده دیگر در لیست موقت آماده برای ثبت جهانی شدن قرار دارد، اما اگر منو ریل در این محور انجام گیرد، معلوم نیست که شرایط پرونده ثبت جهانی طاق بستان به کجا کشیده خواهد شد./س


برچسب ها: طاق بستان ، منوریل ، جهانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.