سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتشار اخبار جديدي در مورد نحوه ربوده شدن امام موسي صدر

يک مقام سابق ليبي فاش کرد ، 4 افسر از جمله عبدالله السنوسي باجناق معمر قذافي رهبر سابق ليبي در قتل امام موسي صدر نقش داشتند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامه الحيات ؛ نوري المسماري که از سال 1997 به عنوان دبير کل نهاد مراسم با رتبه وزير خدمت کرد و بين سالهاي 1977 تا 1982 مدير کل مراسم بوده است در مصاحبه با الحيات در پاسخ به اين سوال که آيا امام موسي صدر را ديده است که در اواخر اوت 1978 وارد مقر قذافي شده باشد ؟ گفت نه آن زمان سرپرست نهاد مراسم بودم که در آن زمان اداره اي  وابسته به وزارت امور خارجه بود و يک نهادمستقل نبود.

 مدير آن احمد ابو شاقور بود که براي ماموريت به خارج از کشور رفته بود و من به عنوان رئيس تشريفات سرپرستي اين اداره را بر عهده گرفتم. رفت و آمد من به مقر رياست کشور محدود بود . آن زمان اتفاقي افتاد که نمي توانستم اهميتش را درک کنم.

 عبدالله السنوسي با من تماس گرفت که آن موقع وي افسري با درجه پائين در اداره اطلاعات جنگ بود و دفترش در خيابان الشط بود که رئيس آن سرگرد عبدالله الحجازي بود. معمر قذافي آنها را افسران آزاد مي ناميد. سنوسي از من پرسيد که آيا مقامات گذرنامه ايتاليا حتما بايد گذرنامه کسي را که مي خواهد وارد خاک ايتاليا شود ، مهر بزنند ؟ گفتم بله لازم است و اين قواعد معمول در هر کشوري است. مکالمه ما در اينجا خاتمه يافت.
اندکي بعد  سنوسي تماس گرفت و گفت چند گذرنامه مي فرستم که بايد از سفارت ايتاليا ويزا گرفته شود.

3 عدد گذرنامه بود که يکي از سربازان  سنوسي برايم آورد . چيزي نبود که شک مرا بر انگيزد اما من گذرنامه را باز کردم يکي از آنها به امام موسي صدر تعلق داشت. اسامي گذرنامه هاي ديگر يادم نيست اما صدر را به خاطر دارم زيرا وي شخصيت معروفي بود. با سفير ايتاليا تماس گرفتم و گفتم مهمان هايي داريم که ويزا مي خواهيم و او استقبال کرد.

گذرنامه ها را به سفارت فرستادم و فوري سنوسي بار ديگر با من تماس گرفت و گفت آيا کار انجام شد ؟گفتم کمي زمان مي برد و هر وقت به دستم رسيد فوري براي شما مي فرستم. پس از گرفتن ويزا گذرنامه ها را براي سنوسي فرستادم. بعدها شنيدم که امام صدر مفقود شده است و اين خاطره در ذهنم ماند.

وي افزود صدر وارد ايتاليا نشد و ممکن است از شخصيتي مثل صدر  استقبال ويژه اي شود يعني بطور رسمي در سالن فرودگاه استقبال شود و يک کارمند گذرنامه ها را پس از مهر کردن بياورد.اما قطعا صدر به ايتاليا نرفت بلکه شخصي که ادعا شده صدر است به ايتاليا رفت. به خاطر دارم که افسري به نام موسي از منطقه صبراته که فاميلي اش را نمي دانم با سنوسي رابطه اي داشت. همچنين شخصي که لباس صدر را بر تنش پوشاندند و به ايتاليا فرستادند. اين شخص بلند قد بود و شباهتهايي به امام صدر داشت.

خبرنگار از وي پرسيد پس افسري  را به ماموريت فرستادند؟ پاسخ داد آري . افسر امنيت داخلي با درجه سرهنگي که اين شخص قبل از انقلاب قذافي در سال 1969 مدير دفتر احمد عنسف وزير کشور در زمان پادشاهي بود.
چرا اين افسر را انتخاب کردند؟ مسماري گفت زيرا وي بلند قد بود و شباهتهايي به صدر داشت.  و غالبا کارمند فرودگاه ايتاليا گذرنامه شخصيتي که در سالن مهمانها است مهر مي زند بي آنکه آن شخص را ببيند و به احتمال قوي يک ديپلمات از سفارت ليبي گذرنامه را از کارمند فرودگاه دريافت مي کند و به صاحبش تحويل ميدهد.

در اين ميان يک اتفاق جالبي افتاد گذرنامه ها و سجاده امام در هتل رها شد . عمدا در آنجا رها شدو اگر شخصي به قصد ترور ربوده شود چه حکمتي دارد گذرنامه اش در هتل بماند؟ در واقع گذرنامه رها شد تا گفته شود صدر ليبي را ترک کرد و وارد ايتاليا شد و در ايتاليا مفقود شد.

مسماري افزود : ايتاليايي ها در اين زمينه بي گناهند و مفقود شدن صدر هيچ ربطي به آنها ندارد. آنها در واقع فريب خوردند يعني سه نفر با گذرنامه سه نفر ديگر وارد ليبي شدند و سپس با گذرنامه هاي ديپلماتيک ليبي باز گشتند. افسري که در اين عمليات شرکت داشت هميشه اصرار داشت با گذرنامه خاصي سفر کند زيرا واهمه داشت اتفاقي برايش بيفتد.

 از مسماري پرسيده شد نام اين افسر چه بود ؟ گفت اسمش فکر مي کنم ميم الف باشد.
از وي پرسيده شد آيا صدر فوري کشته شد ؟ گفت اطلاعات قطعي از شخصي که در صحنه قتل وي حضور داشته باشد ، ندارم اما گفته مي شود وي کشته شد يعني ترور شد.
مسماري در پاسخ به اين سوال که درباره ترور صدر چه چيزي شايعه شده است ، گفت به اعتقاد من دو نفر با اين قتل ارتباط دارند. سرهنگ ف .الف. غين و ديگري ت .خ که دومي در اين اواخر رئيس امنيت داخلي بود و در آن زمان افسر ارتش بود. اين دو مي دانند که چه اتفاقي افتاد البته عبدالله سنوسي نيز اطلاع دارد.

از وي پرسيده شد آيا سنوسي با اين جريان ارتباط دارد ؟ گفت بله عبدالله سنوسي ارتباط دارد و اگر نه چه دليلي داشت گذرنامه ها را بفرستد و در گرفتن ويزا عجله داشته باشد.

گفتني است ، نوري المسماري  از سال 1997 به عنوان دبير کل نهاد مراسم با رتبه وزير خدمت کرد و بين سالهاي 1977 تا 1982 مدير کل مراسم بوده است . وي با آغاز انقلاب  نخستين کسي بود که آشکارا اعلام کرد از نظام قذافي جدا شده است .  قذافي 50 ميليون دلار براي بازگرداندن وي جايزه تعيين کرد و حوضي از آتش براي وي آماده کرد اما توانست نجات يابد.
برچسب ها: صدر ، لیبی ، ایتالیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.