سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگرش مسئولان موجب بي‌توجهي به هنر موسيقي مي‌شود

"اشكان كمانگري" بي‌توجهي به هنر موسيقي را ناشي از نگرش موسيقيدانان و نسل جوان نسبت به موسيقي دانست.

اشكان كمانگري،خواننده موسيقي اصيل ايراني در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درخصوص علل كمرنگ شدن موسيقي اصيل ايراني در جوامع و سطح بين‌الملل،اظهارداشت:موسيقي خوب موسيقي است كه انديشه‌اي در پي دارد و پيش از شكل‌گيري آن فكر شده ،در واقع پيامي را به مخاطبانش منتقل كند؛ضمن اين كه روا‌ل‌هاي حداقل اجرايي را داشته باشد.
وي افزود:امروزه به موسيقي اصيل ايراني توجه كمتري مي‌شود كه اين موضوع به نگرش دوستان موسيقيدان و نسل جوان موسيقي مرتبط مي‌شود به اعتقاد من پيشرفت در اين نوع موسيقي نيازمند تامل و صرف زمان بيشتر است،‌چون موسيقي‌هايي كه ساخته مي‌شوند و به صحنه مي‌روند بايد جنس ديگري از موسيقي را براي  نسل امروز تهيه‌كنند و از اين طريق توجه مخاطبان را به اين نوع موسيقي جلب كنند،اين نشاندهنده‌ي احترام به نظر مخاطبان است.
وي خاطرنشان كرد:متاسفانه امروزه شاهد هستيم كه جوانان ايراني آشنايي چندان با سازهاي متعلق به فرهنگشان ندارند كه اين زاييده ي يك سبك و سياق است كه درپي گرفته شده است بايد در اين خصوص تجديد نظري صورت گيرد؛زيرا هنر و فرهنگ ايراين چيزي نيست كه با ناديده گرفتن به فراموشي سپرده شود.
وي درخصوص رسانه‌ها اذعان داشت:به اعتقاد من رسانه و تمام ارگان‌هاي ذيربط بايد در جهت آشنايي مردم با اين هنر شريف سياست‌هاي همگن و يك سو داشته باشند؛در چنين شرايطي رسانه‌ها بايد دست به دست هم دهند و اين هنر شريف را در اختيار مردم بگذارند و امكان بهره‌گيري مردم را از اسباب هنر و موسيقي فراهم كنند كه با اين روند در آينده‌ي نزديك شاهد خواهيم بود كه با وجود اين كمبود‌ها و كوتاهي‌هايي كه در عرصه موسيقي وارد شده مردم با موسيقي اصيل ايراني ارتباط عميق‌تري برقرار خواهند كرد.
وي افزود:امروزه ضعف‌هاي حاكم بر جامعه سبب شكافي بين مردم و اصالت ايراني شده كه اين موضوع مردم را نسبت به اصالت‌ها و ريشه‌هاي خود بيگانه مي‌كند.
وي درخصوص راهكارهايي در زمينه افزايش نقش موثر موسيقي در جامعه تصريح كرد:مردم بايد در اين زمينه به ارزش ها و فرهنگ ها احترام بگذارند؛فراگيري اين جريان خود آموز نبوده،بلكه نسل به نسل،دوره به دوره منتقل شده و آموزش در اين خصوص نقش به سزايي در حفظ سنت‌ها داشته است.
وي در ادامه تصريح كرد:مطمئن باشيد كه اگر اين سياست‌ها در نظر گرفته شود براي احترام به هنر و هنرمند و پاس‌داري از ارزش‌ها زمان بسيار كوتاهي لازم است؛زيرا امروزه مثل گذشته نيست كه مسئولان و ارگانها مدت زمان زيادي را صرف كنند،چرا كه امروزه سرعت تغيير و تحولات علمي و فرهنگي در دنيا بسيار بالاست و اين موضوع سبب شده كه در مدت زمان كوتاه از طريق آموزش در ميان مردم به نتيجه مطلوب در حوزه ي هنر و موسيقي برسند.
وي درخصوص موسيقي ايراني در سطح بين‌المللي اذعان داشت:‌من به عنوان يك خواننده نسل امروز با توجه به كنسرت‌هايي كه داشته‌ام با صراحت بيان مي‌كنم كه موسيقي غني ايران در سطح بين‌المللي از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و احترام خاصي در جهان براي هنر و موسيقي ايراني قائل هستند؛مردم ايران در سطح بين‌الملل به واسطه‌ي هنر و موسيقي خود شناخته شده‌‌اند و در حقيقت موسيقي و هنر ايراني بيانگر شناسنامه‌ي مردم ايران است.
در پايان درخصوص جهاني شدن موسيقي كشورهايي مانند هند،افزود:"فستيوال‌هاي جهاني موسيقي هند و ايران" در تقابل هم قرار مي‌گيرند و با هم به روي صحنه رقابت مي‌كنند اين كه موسيقي و سينمايي هند بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرد،ناشي از يك سري روابط و اتفاقات است كه در سطح بين‌الملل جريان دارد؛ولي اين موضوع نمي‌تواند وجود فرهنگ و موسيقي ايراني را در سطح جهاني كتمان كند.
وي تصريح كرد:‌با توجه به امكانات و شرايطي كه براي هنر و موسيقي هند فراهم آمده،با اين حال موسيقي و هنر ايراني در سطح جهاني بسيار خوش درخشيده؛چراكه در اين  سالها اساتيد و هنرمندان بسياري اجراهاي ارزشمند،اثرگذاري را در سطح بين‌الملل برپا كرده‌اند و در بزرگترين سالن‌هاي جهاني كانديداي جوائز بين‌المللي در حوزه‌ي هنر و موسيقي ايراني شده‌اند./ه
برچسب ها: نگرش ، مسئولان ، موجب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.